Uutinen - 17.04.2013 klo 16.20

Stockmannin työntekijät marssivat ulos Tampereella

Työntekijät marssivat ulos lisätöiden antamisen ongelmien sekä yt-neuvottelujen alkamisen vuoksi.

Tampereen Stockmannin työntekijät marssivat ulos tänään keskiviikkona 17.4. kello 16. Syynä ovat lisätöiden antamisen ongelmat sekä Stockmannin ilmoitus yt-neuvottelujen alkamisesta. Työntekijät palaavat töihin huomenna torstaina.

Osa-aikaisten työntekijöiden on ollut vaikeuksia saada lisätöitä työsopimuslain mukaisesti Tampereen Stockmannilla. Asiasta on käyty neuvotteluja, joita työnantaja on vaikeuttanut muun muassa eväämällä luottamusmiehen oikeuden saada työaikakirjanpito. Lisäksi Stockmann ilmoitti eilen tiistaina aloittavansa yt-neuvottelut, joiden seurauksena koko henkilökunta lomautetaan 12 päiväksi.

Nämä asiat ovat saaneet tavaratalon henkilökunnan suuttumaan työnantajaansa ja poistumaan tänään työpaikaltaan.

-  Stockmannin kaltaisen yrityksen pitäisi pystyä toimimaan vastuullisesti ja antamaan lisätyöt lakien ja sopimusten mukaisesti. En ymmärrä, miksei yritys korjaa virhettään, vaan toimii juuri päinvastoin vaikeuttamalla esimerkiksi luottamusmiehen työtä, toteaa aluepäällikkö Niina Koivuniemi.

Palvelualojen ammattiliitto PAM on tuominnut tavan, millä Stockmann on jo ennen yt-neuvottelujen alkamista päättänyt neuvottelujen lopputuloksen. Myös lisätöiden antamisesta syntynyt kiista aiheuttaa PAMissa kummastusta.

Kirjoittanut: Annemari Anttila