Uutinen - 17.04.2013 klo 11.15

Stockmannin yt-neuvotteluilla huonot lähtökohdat

Lähtökohdat Stockmannin yhteistoimintaneuvotteluille ovat huonot, jos neuvottelujen lopputulos on tarkasti tiedossa jo etukäteen, sanoo Palvelualojen ammattiliitto PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo.

Stockmann kertoi eilen tiistaina aikovansa lomauttaa koko Suomen tavaratalojen ja konsernihallinnon henkilöstönsä 12 työpäivän ajaksi. Lisäksi muita kustannussäästöjä haetaan vielä myöhemmin tämän vuoden aikana. Yhtiö ilmoitti aloittavansa yt-neuvottelut noin 5 000 ihmisen lomautuksista välittömästi.

- Stockmann kertoi lomauttavansa koko henkilökuntansa, vaikka neuvotteluja ei ole vielä aloitettu. Yhtiö vaikuttaa tietäneen lopputuloksen samalla hetkellä, kun se yt-neuvottelujen alkamisesta ilmoitti, Ylitalo sanoo.

Stockmann hakee lomautuksilla noin 7 miljoonan euron säästöjä syksyyn 2014 mennessä. Ylitalo odottaa, että yhtiö käy työntekijöiden kanssa aidot yhteistoimintalain mukaiset neuvottelut.

- Onnistuneiden neuvottelujen edellytyksenä on, ettei työnantajapuoli sanele lopputulosta etukäteen. Vaihtoehdoista ja päätösten vaikutuksista on neuvoteltava aidosti, painottaa Ylitalo.

Stockmann arvioi, että Pohjoismaiden vähittäiskaupan markkinoiden kehitys jatkuu loppuvuonna heikkona. PAM ei allekirjoita ennustetta. Esimerkiksi Kaupan liitto on aiemmin arvioinut, että vähittäiskaupan myynti piristyy loppuvuonna ja ennuste paranee vuodelle 2014.

- Olettama on, että kaupan talousnäkymät paranevat loppuvuodesta, minkä vuoksi Stockmannin suuri säästötarve on kysymysmerkki, Ylitalo toteaa.

Kirjoittanut: Annemari Anttila