Uutinen - 22.05.2013 klo 13.00

Ikea sotii Turkissa työntekijöidensä järjestäytymistä vastaan

Turkissa Ikean franschising-yrittäjä Mata antaa potkuja ammattiliiton jäsenille ja tarjoaa jopa rahaa liitosta eroaville työntekijöille. Aiempina vuosina Ikean verkosto on syyllistynyt työntekijöidensä ay-oikeuksien polkemiseen Ranskassa, Yhdysvalloissa ja Venäjällä.

Ikean järjestäytyneiden työntekijöiden edustajat aloittivat tiistaina Tukholmassa tapaamisensa, jossa käsitellään Ikean tavaratalojen tilannetta ympäri maailmaa. Mukana on edustajia 16 maasta. Suurimman huomion on saanut järjestäytymisen vaikeus Turkissa. Siellä Ikean franschising-yrittäjä Mata on kärynnyt jopa siitä, että se tarjoaa rahaa ammattiliitosta eroaville työntekijöilleen.

Turkissa toimii viisi Ikea-tavarataloa. Niissä työskentelee liki 2 000 henkilöä. Noin 200 työntekijää on saanut potkut ammattiliiton jäsenyyden perusteella, ikealaisten järjestäytymiskampanjaa Turkissa vetävä Deniz Akdogan sanoo ruotsalaisessa talouslehdessä Dagens Industrissa. Työntekijöitä on kuulusteltu yksitellen ja pakotettu vannomaan käsi koraanilla pysyttelevänsä ammattiliitto Koop-isin ulkopuolella, Ruotsin liiketyöntekijöiden ammattiliiton Handelsin kansainvälisten asioiden sihteeri Eklind Kloo toteaa samassa jutussa.

Akdoganin mukaan jäseniä hankitaan nyt salassa, ja järjestäytymisaste kohoaa pian 40 prosenttiin. Rajan saavuttaminen antaa liitolle oikeuden neuvotella kollektiivisesti työehdoista.

Ikea on kieltäytynyt lähettämästä omaa edustajaansa ikealaisten Tukholman tapaamiseen. Toimitusjohtaja Thomas Bergström toteaa Dagens Industrissa, että Ikean johto on tietoinen Turkissa esitetyistä syytöksistä ja että hän suhtautuu arvosteluun kaikella vakavuudella. Ikea on tilannut selvityksen Turkin myymälöidensä kiistanalaisista asioista kansainväliseltä konsulttiyhtiöltä PWC:ltä.

Juhani Artto

Kirjoittanut: Mirka Mäntylä