Uutinen - 17.07.2013 klo 13.35

Poliitikoille voitto kattauskisassa - "huomaa, että lihapatojen äärellä on istuttu"

Poliitikot olivat jälleen voittoisia PAMin haastekisassa keskiviikkona.

- Kyllä huomaa, että lihapatojen äärellä on istuttu, kommentoi kattauskisan lopputulosta toimittajajoukkueen nokkamies, satakuntalaisen Uusi Aika -lehden päätoimittaja Jukka Vilponiemi.

PAMin keskiviikon Paas laittain ny! -kisan voitto meni edellisen päivän tapaan poliitikkojoukkueelle. Siihen kuuluivat kansanedustajat Sampsa Kataja (kok), Miapetra Kumpula-Natri (sd) sekä oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (rkp). Toinen sija meni jälleen nuorten joukkueelle ja kolmas eli viimeinen sija tiistain tapaan toimittajille.

Kilpailijoiden tehtävänä oli kattaa kahden hengen pöytä tuomariston määrittelemän fine dining -menun mukaisesti. Joukkueilla oli seitsemän minuuttia aikaa suunnitella kattaus, hakea tarvittavat välineet sekä kattaa pöytä mahdollisimman oikein menun mukaisesti. Kattausmittelöt käytiin Porin keskustassa Iso Karhun kauppakeskuksessa.

Kisan voittajan valitsi kolmehenkinen tuomaristo, johon kuului Porin Sokos Hotel Vaakunan ravintolapäällikkö Teija Vikström, Winnovan opettaja Annika Polvi sekä PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Tuomariston palautteen mukaan toimittajajoukkueen kattauksessa oli puutteita ja välineitä oli väärissä paikoissa, mutta väriä löytyi hienosti. Jukka Vilponiemen lisäksi toimittajajoukkueeseen (kuvassa alla) kuuluivat Maarit Kautto ja Leena Huhtala.

Tuomaristo kehui nuorten joukkueen yhteistyötä, mutta pöytään jäi hieman ylimääräisiä katteita. Nuorten joukkueeseen kuuluivat Annileena Torkkeli, Kira Kauraoja (kuvassa alla) ja Marianne Ahonen.

Poliitikkojoukkue vei voiton muun muassa kattauksen visuaalisella näyttävyydellä. Voitto ei tullut kolmikolle yllätyksenä: jo ennen kisaa Sampsa Kataja arveli, että kattauksen on pakko sujua, koska ravintolan pöydässä on tullut istuttua niin monta kertaa. Myös Miapetra Kumpula-Natri paljasti valttinsa yleisölle ennen kisan alkua: hänen vanhempansa ovat työskennelleet tarjoilijana ja kokkiopettajana. Lopuksi oikeusministeri kiteytti voiton salaisuuden.

- Tästä huomaa, että hallituksen yhteistyö toimii tosi hyvin, Anna-Maja Henriksson päätti.

Huomenna torstaina PAM järjestää matkailun edistämistä käsittelevän paneelikeskustelun Porin Eetunaukion lavalla. Tunnin mittainen matkailukeskustelu alkaa kello 10.30. Heti perään Eetunaukiolla käynnistyy PAMin SuomiAreena-viikon viimeinen Paas laittain ny! -haastekisa, jossa toimittajat, poliitikot ja nuoret kilpailevat keskenään tarjotinjuoksussa.

Teksti ja kuvat: PAM

Kirjoittanut: SYSTEM