Uutinen - 09.08.2013 klo 13.45

Amazon ei aio taipua Saksan työehtosopimukseen

Amazon vastustaa ammattiliittoja ja on onnistunut estämään järjestäytymishankkeet kotimaassaan Yhdysvalloissa.

Yhdysvaltalainen verkkokauppa Amazon on tiukassa kiistassa saksalaisen ammattiliitto Ver.di:n kanssa. Amazon vastustaa periaatteesta ammattiliittoja ja on onnistunut estämään järjestäytymishankkeet kotimaassaan Yhdysvalloissa.

Saksassa tämä ei ole kuitenkaan onnistunut. Yritys on joutunut myös perustamaan maan lain edellyttämiä yritysneuvostoja, joissa on työntekijöiden edustus.

Ver.di vaatii Amazonia sitoutumaan vähittäiskaupan ja postimyynnin alan työehtosopimukseen sekä maksamaan palkkaukseen kuuluvat joulu- ja lomakorvaukset. Amazon maksaa työntekijöilleen logistiikka-alan palkkoja, jotka ovat kaupan palkkoja matalammat. Saksassa työehtosopimukset eivät ole samalla lailla yleissitovia kuin Suomessa.

Ver.di on järjestänyt kevään ja kesän mittaan useita lakkoja Bad Hersfeldissä ja Leipzigissa, kahdessa Amazonin kahdeksasta lähetyskeskuksesta Saksassa.

Amazon ei osoita neuvotteluhalukkuutta ammattiliitton suuntaan, mutta taipui heinäkuussa lupaamaan työntekijöilleen joulurahan. Se olisi suurimmalle osalle 400 euroa, kun Hessenin osavaltion työehtosopimuksen mukainen summa olisi 1 240 euroa.

Ver.di pitää kamppailua tärkeänä eikä aio antaa periksi. Ver.di:n omalle tv-kanavalle haastattelun antanut liiton puheenjohtaja Frank Bsirske sanoi, että tämä ei ole tavallinen lakko.

- Tämä on kamppailua yhdysvaltalaisen suurkonsernin ja maailmanlaajuisen monopoliyrityksen kanssa siitä, miltä tämän maan työläisten tulevaisuuden työelämä näyttää.

Hersfelder Zeitung siteerasi Bsirsken puhetta lakkokokouksessa. Bsirske kehotti työntekijöitä noudattamaan Amazonin tunnuslausetta "Work hard. Have fun. Make history".

- Te teette historiaa juuri nyt vaatimalla oikeuksianne, hän tiivisti.

Yhdysvaltalaisjätin piittaamaton toiminta huolestuttaa Saksan muita postimyyntiyrityksiä. Die Tagespiegel haastatteli alan järjestön BVH:n Sebastian Schulzia, joka sanoi yhteen alan toimijaan kohdistuvan epäluulon voivan koitua muidenkin yritysten haitaksi.

- Myös BVH ja sen jäsenyritykset tekevät siksi usein eroa Amazonin palkka- ja työvoimapolitiikkaan, hän sanoi.

Saksa on Amazonin toiseksi suurin markkina-alue Yhdysvaltojen jälkeen. Yhtiön 9 000 työntekijää työskentelevät kahdeksassa lähetyskeskuksessa ja yhtiö suunnittelee yhdeksännen perustamista.

Yhtiö kierrättää laskutuksensa Luxemburgin kautta, raportoi sanomalehti Der Tagespiegel. Näin se onnistuu vähentämään veronmaksunsa olemattomiin. Saksan Amazonin 6,7 miljardin euron liikevaihdon tuomista voitoista maksettiin Saksaan veroa 3,2 miljoonaa euroa.

Heikki Jokinen

Ver.di:n Amazon-teemasivuilla on uusin tieto tilanteesta saksaksi:

Kirjoittanut: Annemari Anttila