Uutinen - 30.08.2013 klo 16.55

Sopu keskitetystä palkkaratkaisusta syntyi

Työmarkkinakeskusjärjestöt ovat päässeet sopimukseen keskitetystä palkkaratkaisusta. Sopimus on kaksivuotinen ja siinä on myös mahdollisuus sopia kolmannesta vuodesta. PAM käynnistää ratkaisun pohjalta alakohtaiset neuvottelut.

Pienituloisten työntekijöiden kannalta positiivista ratkaisussa on euromääräinen palkankorotus. 20 euron korotus maksetaan neljän kuukauden kuluttua sopimuskauden alusta. Toinen palkankorotus on suuruudeltaan 0,4 prosenttia ja se maksetaan 12 kuukauden kuluttua ensimmäisestä korotuksesta.

Parannuksia on luvassa myös työttömyysturvaan. Soviteltuun työttömyyspäivärahaan tulee 300 euron suojaosa, joka helpottaa lyhyiden työsuhteiden vastaanottamista. Myös työttömyyspäivärahan omavastuuaika putoaa seitsemästä päivästä viiteen. Ratkaisun tuo selkeyttä myös eläkejärjestelmän uudistamiseen, kun nyt sovittiin työeläkemaksun korotuksesta ja uudistuksen aikataulusta.

Liitoilla on kahdeksan viikkoa aikaa neuvotella ratkaisun alakohtaisista sovelluksista. Neuvotteluaikatauluista aletaan sopia ensi viikolla.

Lokakuun 25. päivä työmarkkinoiden keskusjärjestöt arvioivat ratkaisun pohjalta syntyneiden työehtosopimusten kattavuutta. Jos kattavuus on riittävä, sopimus tulee voimaan.

Lisää tietoa ratkaisusta SAK:n verkkosivuilla.

Kirjoittanut: Annemari Anttila