Uutinen - 23.08.2013 klo 13.25

"Talouskurimus moukaroi palvelualoja"

PAMin yhteiskuntapoliittisen yksikön päällikkö Antti Veirto ei näe paljon valoa, kun puhutaan palvelualojen työpaikoista ja maan taloudesta.

PAMin yhteiskuntapoliittisen yksikön päällikkö Antti Veirto kirjoittaa yksikkönsä blogissa, että palvelualojen työllisyystilanne ja kokonaiskuva Suomen taloudesta ei näytä hyvältä. Suomen vientiteollisuuden ongelmista on puhuttu kauan. Sekä teollisuustuotanto että kansantalouden tuotanto ovat supistuneet jo pitkään - viimeisimmät tilastot elokuulta ovat edelleen synkkiä. Lisäksi kuluttajien luottamus on parin vuoden aikana ollut 2000-luvun alimmissa lukemissa. Tilanne näyttää huonolta myös palvelualoilla.

"Ongelmien tarttuminen palvelualoille oli väistämätöntä, ja kuiva kausi on käsillä", kirjoittaa Veirto ja jatkaa "Taloustilanne näkyy myös siinä, että palvelualojen työpaikat alkavat olla hiljalleen uhattuina".

Työttömyys on alkanut näkyä palvelualoista ennen kaikkea vartiointi- ja kiinteistöpalvelualalla. Vähittäiskaupassa ongelmissa ovat pienet liikkeet, ja yrittäjien määrä on vähentynyt koko alkuvuoden. Työttömien työnhakijoiden määrät ovat lisääntyneet erityisesti sellaisissa ammateissa kuin vartija, varastotyöntekijä, kokki, myyjä, siivooja ja keittäjä. Muutos pamilaisten alojen työttömyydessä on merkittävästi jyrkempi kuin vuonna 2009.

Lue Antti Veirton kirjoitus täältä otsikolla "Kun Ropponen valot sammutti".

Kirjoittanut: Mirka Mäntylä