Uutinen - 20.09.2013 klo 17.00

Alakohtaiset neuvottelut käynnistyvät PAMissa

PAMin sopimusalatoimikuntien kaksipäiväinen kokous on päättynyt. Alakohtaisesti on tähän mennessä käyty lähinnä tunnusteluja, ja seuraavaksi käynnistetään varsinaiset tes-neuvottelut.

PAMin sopimusalatoimikuntien kaksipäiväinen kokous on päättynyt tänään perjantaina. Kokouksessa käytiin yhteisesti läpi neuvottelutilannetta ja valmistauduttiin alakohtaisiin neuvotteluihin.

Kaupan alalla sekä matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajanpalveluissa on tähän mennessä käyty tunnusteluja. Varsinaiset neuvottelut aloitetaan kaupan alalla maanantaina 30. syyskuuta ja marava-alalla tiistaina 1. lokakuuta. Sitä ennen neuvotteluihin valmistaudutaan muun muassa taustatyötä tekemällä.

Palvelualojen työnantajien PALTAn kanssa neuvotteluja ei ole vielä aloitettu, mutta alustavaa keskustelua on käyty. Apteekkien työnantajaliiton kanssa neuvottelut aloitettiin kuluvan viikon keskiviikkona. Kiinteistöpalvelut ry:n kanssa on käyty tunnusteluja, mutta varsinaista neuvotteluaikaa ei ole sovittu.

- Neuvottelut ovat vasta alkuvaiheessa, mutta täysin aikataulussa mennään, PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo kuvaa.

Liittokohtainen neuvottelukierros on tarkoitus saada loppuun 25. lokakuuta mennessä. Silloin keskusjärjestöt päättävät, onko keskitetyn sopimuksen takana riittävästi liittoja, jotta sopimus voi tulla voimaan.

Kirjoittanut: Annemari Anttila