Uutinen - 20.09.2013 klo 10.00

Pam-lehti 14/2013: R-Kioski siirtää kioskinsa yrittäjille

R-Kioski siirtää määrätietoisesti kioskejaan kauppiaiden vetovastuulle. Osaa ärräläisistä yrittäjyys on alkanut houkuttaa, osaa huolettaa omien työtuntien väheneminen. Voit lukea lisää Pam-lehden näköislehdestä.

Norjalaisomistukseen siirtynyt R-Kioski ei peittele tavoitettaan: selvästi nykyistä suurempi osa R-kioskeista pitäisi saada franchising-yrittäjän vetämäksi. Tavoite on suuntaus kohti Ruotsia ja Norjaa, joissa käytännössä kaikki vastaavat kioskit ovat kauppiailla.

R-Kioskin noin 650 myymälästä noin 40 prosenttia on kauppiasvetoisia, mutta prosenttiosuus on viime vuodet laskenut. Norjalaisen Reitan Groupin asettuessa viime vuonna isännäksi taloon kauppiasvetoisuuden kasvattaminen on näkynyt kirkkaana markkinoinnissa ja lisääntyvinä kauppiasinfotilaisuuksina ympäri maata.

– Meillä on tällä hetkellä kymmeniä kioskeja, joihin haetaan yrittäjää. Tavoitteemme on vuoden 2013 loppuun mennessä löytää 300 kauppiasta, kertoo R-Kioskin ketjujohtaja Teemu Rissanen.

Työntekijät ovat huomanneet lisääntyneet kauppiashaut. Toisia ajatus yrittäjyydestä on alkanut kiinnostaa. Samalla työntekijöissä on kuitenkin herännyt myös epävarmuuden tunteita oman työpaikan tulevaisuudesta. Kun vaikkapa neljä myyjää työllistävä kioski siirtyy yhtiöltä liikkeenluovutuksella kauppiaan vetovastuuseen, myyjien työtunnit tahtovat vähentyä tai loppua kokonaan.

Rissasen mukaan uusitussa kauppiasmallissa kauppiaan työpanokseksi lasketaan 50 tuntia viikossa ja huomioidaan tarve pitää lomaa.

– Yrittäjällä on siinä oikeus kasvattaa omaa työpanostaan, ja sitä voidaan käyttää irtisanomisperusteena, muistuttaa PAMin kaupan alan neuvottelupäällikkö Juha Ojala.

Kun R-kioskien kauppiasvetoisuus lisääntyy, se tietää muutoksia myös PAMin tarjoamiin luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen palveluihin. Kauppiaskioskit ovat yksittäisiä yrityksiään, joita R-Kioskin luottamusmiehet eivät edusta. Luottamusmiesten alueet ovat jo nyt maantieteellisesti varsin suuret, ja kun yhtiön kioskien lukumäärä pienenee, alueet ovat kasvamassa entisestään.

R-Kioskin Etelä-Suomen alueen työsuojeluvaltuutettu Maija Harjunniemi arvelee, että franchising-yrittäjyyden kasvattaminen tuottaa Reitan Groupille ja R-Kioskille omia kioskeja paremmin ja helpommalla.

– Asioita on kopioitu Norjasta ja Ruotsista myymäläkalusteita myöten. Luulisin, että koko ketju laitetaan ajan kuluessa kauppiaille.

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 14/2013, joka ilmestyi tänään 20.9.

Pam-lehden näköislehdessä myös:

Tuskainen hymynaaman metsästys

Yllätyspotkut: esimies saattoi parkkihalliin

Työttömyyskorvaus yhä useammin ulosottoon

 

Kirjoittanut: SYSTEM

Uusimmat

Suosituimmat