Uutinen - 02.09.2013 klo 11.10

SUN: Loppu maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden hyväksikäytölle

Sosiaalista polkumyyntiä on torjuttava ennakoivasti ja sekä viranomaisten että ay-liikkeen on tartuttava jämäkästi epäkohtien korjaamiseen, vaatii pohjoismaisia palvelualoja edustava SUN. Sosiaalista polkymyyntiä eli maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden hyväksikäyttöä ilmenee usein esimerkiksi kiinteistöpalvelualan siivoustyössä.

Pohjoismaisia palvelualoja edustavan unionin SUN:n kongressi kokoontui 29.-30.8.2013 Oslossa, Norjassa. Kongressin pääteema oli sosiaalinen polkumyynti pohjoismaisessa työelämässä.

SUN:n mukaan sosiaalinen polkumyynti, jossa maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä käytetään hyväksi, on vakava haaste kaikille pohjoismaisille toimialoille. Sitä ilmenee usein esimerkiksi kiinteistöpalvelualan siivoustyössä. Polkumyynnissä on kyse työajoista, palkoista ja muista työsuhteen ehdoista. Yhdenvertaisuusperiaatteen mukaan Suomeen tulevalla työperäisellä maahanmuuttajalla pitää olla samat oikeudet ja työsuhteen ehdot kuin oman maan kansalaisella.

Ammattiliitot toimivat aktiivisesti sosiaalisen polkumyynnin estämiseksi, mutta ongelmana on se, että maahanmuuttajat eivät usein uskalla olla yhteydessä ammattiliittoihin tai poliisiin epäkohtien korjaamiseksi. Koska ongelmat eivät tule usein julkisuuteen, on asiasta vaikea saada kokonaiskuvaa, SUN toteaa.

SUN vaatii pohjoismaista ministerineuvostoa tiedottamaan sosiaalisen polkumyynnin epäkohdista. Sosiaalista polkumyyntiä on torjuttava ennakoivasti ja sekä viranomaisten että ay-liikkeen on tartuttava jämäkästi epäkohtien korjaamiseen. Viranomaisille on turvattava riittävät resurssit epäkohtien korjaamiseen, SUN vaatii.

Sosiaalisesta polkumyynnistä luennoivat muun muassa LO:n asiantuntija Geir H?ibr?ten sekä Norjan työministeriön valtiosihteeri Norvald Moe, ja lisäksi teemasta kuultiin myös maakohtaisia puheenvuoroja. Kongressiin osallistui noin 70 edustajaa SUN:n pohjoismaisista jäsenliitoista.

SUN:n kongressi valitsi seuraavalle nelivuotiskaudelle puheenjohtajaksi Ruotsin Fastighets:n Magnus Pettersonin ja varapuheenjohtajaksi Palvelualojen ammattiliiton PAMin 1. varapuheenjohtajan Jaana Ylitalon.

Palvelualan pohjoismainen unioni SUN edustaa kiinteistö-, turvallisuus-, siivous-, sosiaalivakuutusalaa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Färsaarilla. Suomesta järjestöön kuuluvat Palvelualojen ammattiliitto PAM sekä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL. SUN:iin kuuluu 14 jäsenliittoa ja hieman alle 100 000 jäsentä.

Kirjoittanut: Annemari Anttila