Uutinen - 10.10.2013 klo 15.05

Neuvottelutahti kiristyy

Neuvotteluja keskusjärjestöjen sopiman työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaisesti on käyty PAMissa jo syyskuun lopulta. Valmista pitäisi saada aikaan 25.10. PAMin aloilla neuvotteluja käydäänkin yhä tiiviimpään tahtiin.

Liittokohtaisia neuvotteluja käydään työmarkkinakeskusjärjestöjen sopiman työllisyys- ja kasvusopimuksen pohjalta yhä kiivaampaan tahtiin. Neuvottelujen tulokset on ilmoitettava keskusjärjestöille 25.10. Silloin ne ja maan hallitus arvioivat, onko työllisyys- ja kasvusopimuksen takana riittävästi liittoja ja voiko se näin ollen tulla voimaan.

Pamilaisista aloista kiinteistöpalvelualalla tilanne on vaikea.

- Kiinteistöpalvelualalla neuvottelut eivät etene hyvässä hengessä, toteaa neuvottelupäällikkö Jyrki Sinkkonen.

Kiinteistöpalvelualan työnantajat eivät ole halunneet sopia sekä työllisyys- ja kasvusopimuksen että ansiokehitysohjelman mukaisista palkankorotuksista. Se poiki viime viikolla ulosmarsseja eri puolilla Suomea.

Työmarkkinakeskusjärjestöt saivat elokuun lopulla neuvoteltua työllisyys- ja kasvusopimuksen, jonka pohjalta liitot käynnistivät omat soveltamisneuvottelunsa. Sopimuksen kesto on noin kolme vuotta, ja ensimmäinen jakso on noin kaksivuotinen. SAK:n sivuilta löytyy keskitetty ratkaisu pähkinänkuoressa. PAMin sivuille puolestaan on koottu tietoa, mitä kannustimia hallitus on luvannut toteuttaa, mikäli keskitetty ratkaisu saadaan aikaan, siihen pääset tästä.

Seuraavat neuvottelupäivät pamilaisilla aloilla

• Kauppa: 14.10., 21.10.
  • Apteekki: 9.10., 15.10.,21.10.
  • Rautakirja: 16.10./23.10.
  • Alko: 9.10., 24.10.
  • Call Center: 17.10.
  • Makuuni: 17.10.
  • Majoitus-, ravitsemis- ja vapaa-ajanpalveluala (työntekijät ja esimiehet): 11.10.
  • Golf-ala: 7.10., 10.10.
  • Avecra: 18.10.
  • PALTA: 16.10.
  • Vartiointi: 10.10.
  • Muuttopalvelu: 7.-8.10.
  • RAY: 21.10.
  • Hiusala: 28.10., 4.11., 19.-20.11.
  • Kansallisteatteri: 10.10., 17.10., 22.10.
  • Ooppera: 7.10., 14.10., 16.10., 21.10.

Muista liitoista

Eilen illalla Ammattiliitto Pro ja Metalliliitto saivat aikaan neuvottelutuloksen teknologiateollisuuteen. SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly kuvaili teknologiateollisuuden sopua merkittäväksi päänavaajaksi muiden liittojen suuntaan. Lyly uskoo syntyneen ratkaisun vaikuttavan merkittävästi siihen, että keskitetty sopimusratkaisu astuu voimaan. Lue tästä lisää.

SAK:laisilla aloilla lisäksi taimitarhat ja veturimiehet ovat päässeet neuvottelutulokseen. Rakennusliitto puolestaan ei neuvottele keskitetyn ratkaisun pohjalta.

Muita uutisia PAMin sivuilta:

Työnantajien neuvotteluhaluttomuus johti ulosmarsseihin

Ulosmarsseja Turussa ja Salossa

Tätä keskitetty ratkaisu toisi

Selin: Kiinteistöpalvelualan työnantajat vaarantavat työllisyys- ja kasvusopimuksen

Työllisyys- ja kasvusopimus pähkinänkuoressa

Kirjoittanut: Mirka Mäntylä