Uutinen - 18.11.2013 klo 13.30

PAM tyrmää ISS Palvelut Oy:n lomautussuunnitelmat

ISS Palvelut Oy ilmoitti tänään henkilöstölle yt-neuvottelujen aloittamisesta. Yritys aikoo lomauttaa koko henkilöstön enintään kahdeksi päiväksi. Palvelualojen ammattiliitto PAM odottaa yritykseltä vastuullisuutta ja pitkäjänteisyyttä. PAMin kiinteistö-, turvallisuus- ja erityisaloista vastaava neuvottelupäällikkö Jyrki Sinkkonen näkee, ettei yrityksellä pitäisi olla mitään syytä henkilöstönsä lomauttamiselle.

- Taloudellisesti kannattavassa ISS Palvelut Oy:ssa lomautuksia voidaankin pitää pelkkänä rahan siirtona työntekijöiden lomapakosta yrityksen omistajille.

ISS Palvelut Oy on suurin kiinteistö-, turvallisuus- ja toimitilapalveluja tarjoava yritys. Sen palveluksessa on Suomessa noin 12 000 työntekijää. Yrityksen aikomuksena on lomauttaa koko henkilöstö, koska yt-ilmoituksen mukaan yrityksen liikevaihto on laskenut sekä kasvu- ja kannattavuusnäkymät edellyttävät kustannustason sopeuttamista. Sinkkonen ei ymmärrä perusteita.

- ISS:n maailmanlaajuisen osavuosikatsauksen mukaan tulos on kuitenkin parantunut Suomessa. Myös yrityksen luottamushenkilöiden mukaan yrityksen kannattavuus on hyvä.

PAM odottaa, että yt-neuvotteluissa käydään aidosti läpi eri vaihtoehtoja, jotta lomautuksilta vältytään.

- ISS:n toiminta ei nyt täytä vastuullisen yrityksen tunnusmerkejä, kun juuri on tehty maltillinen palkkaratkaisu ja maan hallitus on tukenut yritystoimintaa monin tavoin.

Kirjoittanut: Timo Piiroinen