Uutinen - 17.12.2013 klo 15.05

Asiakkaalle on vuoden alusta tarjottava kuitti

Kuitintarjoamisvelvollisuus koskee vuoden 2014 alusta kaikkia toimialoja, kuten ravintola- ja majoitusalaa, päivittäistavarakauppaa sekä parturi- ja kampaamoalaa. Jos kuittia ei tarjota, voi yritykselle rapsahtaa laiminlyöntimaksu.

Asiakkaalle on aina tarjottava kuitti tämän ostamasta tuotteesta tai palvelusta vuoden 2014 alusta lähtien. Kuitintarjoamisvelvollisuus koskee käteisellä rahalla ja maksukorteilla tehtyjä ostoksia kaikilla toimialoilla, kuten ravintola- ja majoitusalalla, päivittäistavarakaupassa sekä parturi- ja kampaamoalalla.

Laki ei koske yleishyödyllistä yhdistys- tai harrastustoimintaa, ulkona tapahtuvaa tori- ja markkinamyyntiä tai satunnaista vähäistä elinkeinotoimintaa.

Lakia valvovat poliisi, verohallinto ja aluehallintovirastot. Jos kuittia ei tarjota, voi valvoja määrätä yritykselle 300-1000 euron suuruisen laiminlyöntimaksun.

Uuden lain on tarkoitus lisätä käteisen rahan käytön valvontaa ja torjua harmaata taloutta. Se parantaa asiakkaan mahdollisuutta havaita myyntiä, jota ei merkitä kassaan tai kirjanpitoon. Asiakkaan ei kuitenkaan tarvitse ottaa tarjottua kuittia vastaan.

Kirjoittanut: Annemari Anttila