Uutinen - 08.01.2014 klo 12.55

Modernimpia ravintolavaunuja raiteille tänä vuonna

(Pam-lehti/majoitus- ja ravitsemisala) VR ottaa tänä vuonna käyttöön joukon uusia ravintolavaunuja, jotka tuovat Avecran työntekijöille uudenlaiset työtilat.

VR ottaa tänä vuonna käyttöön joukon uusia kaksikerroksisia ravintolavaunuja, jotka tuovat aivan uudenlaiset työtilat ravintolapalveluja hoitavan VR:n tytäryhtiön Avecran työntekijöille.

Uudet keittiövälineet, muun muassa ns. turbouunit, tuovat mahdollisuuden monipuolistaa palvelua ja tuotevalikoimaa. Työntekijöiden edustajat ovat olleet mukana tilojen suunnittelussa, ja niiden pitäisi olla aiempaa ergonomisempia työntekijän kannalta. Vaunuihin tulee myös erillinen kioski, josta voi noutaa ruokaa muualla junassa syötäväksi, mikä voi helpottaa suurien asiakasmäärien palvelua ruuhka-aikoina.

Avecran toimitusjohtajan Tiina Niemisen mukaan uusien vaunujen käyttöönotto ei suoraan vaikuta työntekijöiden määrään. Jos kuitenkin palvelutason parantaminen nostaa asiakasmääriä, kuten Nieminen toivoo, lisää väkeä saatetaan jatkossa tarvita.

"Kaikkiaan tämä on upea juttu Avecralle ja erityisesti meidän työntekijöillemme ja asiakkaillemme", Nieminen kehui tiedotustilaisuudessa keskiviikkona.

VR maksaa 26 uudesta vaunusta kaikkiaan 68,5 miljoonaa euroa. Niillä korvataan kuluvan vuoden ja ensi vuoden alun aikana suuri osa vanhoista ravintolavaunuista, sillä niitä on nyt 37, kun jätetään laskuista Pendolino-juniin kuuluvat ravintolat. Ravintolavaunujen kokonaismäärän on tarkoitus pysyä samana. Uusissa vaunuissa ravintolatilojen yläpuolella on uudenlaista matkustamotilaa, muun muassa kabinetti ja työpisteitä.

Tiina Niemisen mukaan suuri investointi kertoo siitä, että usko junien ravintolapalveluihin on vahvaa. Hänen mukaansa Suomessa jopa 40 prosenttia junamatkustajista käyttää ravintolapalveluita, mikä on eurooppalaisessa vertailussa harvinaisen korkea osuus.

Tuomas Lehto

Kirjoittanut: Tuomas Lehto