Uutinen - 24.01.2014 klo 10.55

Yrittäjäjärjestö hermostui alipalkan kriminalisointiehdotuksesta

Suomen Yrittäjien johtaja Rauno Vanhanen huolestui, kun PAM ehdotti alipalkan kriminalisointia.

Suomen Yrittäjien johtaja Rauno Vanhanen huolestui, kun PAM ehdotti alipalkan kriminalisointia, kirjoittaa Yrittäjäsanomat 23. tammikuuta. PAMin mielestä työehtosopimusten määräykset alittavan palkan maksaminen tulisi kriminalisoida.  ”Emme missään tapauksessa hyväksy virheellisen palkanmaksun yleistä kriminalisointia”, Vanhanen sanoo.

PAMin TNS Gallupilla teettämän kyselyn mukaan kriminalisointia ja alipalkan maksajan tuomitsemista rikoksesta kannattaa selkeä enemmistö suomalaisista. Liiton 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen perustelee ehdotusta sillä, että alipalkkaus on laillistettua rikollisuutta, mikäli palkasta varastamista ei saada lakiin rikolliseksi toiminnaksi.

Yrittäjien Vanhanen puolestaan huomauttaa, että nykylaissakin on jo säädetty seuraamukset virheellisestä palkanmaksusta. Virheellinen palkanmaksu sattuu joskus hyvinkin tulkinnanvaraisessa tilanteessa, hän sanoo. On saatettu esimerkiksi laskea väärin jonkin lisän määrä, joka työehtosopimuksen perusteella tulisi osata kyseisessä tilanteessa maksaa.

”Työnantajan vastuiden jatkuvalla kasvattamisella ongelmia ei korjata. Seurauksena on vain se, että yhä harvempi yrittäjä on halukas edes ryhtymään työnantajaksi”, Vanhanen toteaa.

Teksti: Tiina Ritala