Uutinen - 21.02.2014 klo 09.15

Pam-lehti 2/2014: Arkipyhien siirto söisi matkailua

Loppiaisen ja helatorstain siirtäminen viikonlopulle hiertäisi matkailualaa. Erityisesti loppiainen on hiihtokeskuksille tärkeä, kerrotaan tämän viikon Pam-lehdessä. Pam-lehden 2/2014 näköislehti on nyt luettavissa.

Loppiaisen ja helatorstain siirtämistä lauantaipäiville selvitetään parhaillaan työntekijä- ja työnantajajärjestöjen sekä Kirkkohallituksen työryhmässä. Selvittäminen on osa viime syksyn työllisyys- ja kasvusopimusta. Muutosta ajaa Elinkeinoelämän keskusliitto EK, joka haluaisi lisätä vuosittaista työaikaa.

Vapaa-ajan vähentäminen kuitenkin vähentää kulutusmahdollisuuksia ja pitkien viikonloppujen katoaminen matkustamista. Työnantajaliitto Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan työmarkkinajohtaja Eero Lindström toteaa, että muutoksella olisi ristiriitaisia vaikutuksia alan yrityksiin. MaRa on allekirjoittanut työllisyys- ja kasvusopimuksen.

"Esimerkiksi hiihtokeskuksissa loppiaisen siirto olisi omiaan heikentämään kysyntää, mikä ei tietenkään ole hyvä asia. Toisinpäin ajateltuna henkilöstöravintolasektori hyötyy selvästi, jos tehtaisiin tulee kaksi työpäivää lisää."

Suomen hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Anne Larilahti on suorempi: etenkin loppiaisen siirtäminen veisi hiihtokeskuksilta tuloja.

"Ei tässä ole matkailualaa ajateltu, ja me saimme jo hiljattain aikamoisen iskun, kun edustuskulujen verovähennysoikeus poistettiin", Larilahti muistuttaa.

Siirto vaatii kirkolliskokouksen hyväksynnän ja kirkkolain muuttamisen. Helsingin Sanomien ja MTV:n syksyllä tekemien kyselyiden mukaan noin kolme neljästä suomalaisesta vastustaa muutosta.

Lisää aiheesta Pam-lehden 2/2014 näköislehdessä. Lehti ilmestyi perjantaina 21.2.

Näköislehdessä myös:

Pam-lehti vieraili suomalaistenkin halpojen vaatteiden kotimaassa, Bangladeshissa

Turkulaisopiskelijat tähtäävät hotelliyrittäjiksi ja nauttivat koulunkäynnistä

Anttila kysyy henkilökunnaltaan, miten tavaratalojen sulkemisia voitaisiin välttää

Kirjoittanut: Tuomas Lehto