Uutinen - 10.03.2014 klo 15.45

Verkkokauppa kasvoi yhä

(Pam-lehti/kauppa) Suomalaisten verkko-ostot kasvoivat viime vuonna lähes 9 prosenttia edellisvuodesta.

(Pam-lehti/kauppa) Suomalaisten verkko-ostot kasvoivat viime vuonna lähes 9 prosenttia edellisvuodesta, kertoo tuore verkkokauppatilasto.

Vähittäiskaupan tuotteissa kasvua oli yli 11 prosenttia. Verkko-ostojen osuus koko vähittäiskaupasta ei yllä vielä 8 prosenttiin, joskin erikois- ja tavaratalokaupassa se on suurempi.

Ostimme vuonna 2013 verkosta tavaroita ja palveluita 10,5 miljardilla eurolla. Suurimmat tuoteryhmät olivat matkailu (36 %), viihde-elektroniikka ja tietotekniikka (10 %), rahapelit (9 %), pukeutuminen (6 %) sekä moottoriajoneuvot ja veneet (6 %). 

Yhä enemmän verkosta ostettiin alkoholia, bussilippuja, luontaistuotteita, lääkkeitä, matkapuhelintarvikkeita, musiikkia ja elokuvia sekä tietokone- ja konsolipelejä. Pientä laskua sen sijaan havaittiin autojen, CD/LP-levyjen, silmälasien, valokuvien ja veneitten verkko-ostoissa.

Verkkokaupan yleistyminen on lisännyt kaupan alan kansainvälistä kilpailua, arvioitiin tiedotustilaisuudessa. Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala lähettikin terveisiä hallituksen kehysriiheen: kotimarkkinoiden kustannusrasitusta ei tule lisätä.  

Tarkkaa käsitystä ei ole siitä, kuinka paljon kaupan työt ovat verkko-ostojen vuoksi siirtyneet ulkomaille. Viime ja tänä vuonna kaupan työllisten määrä on pienentynyt.

Vuodesta 2010 lähtien pidetty verkkokauppatilasto on TNS Gallupin, Kaupan liiton ja Asiakkuusmarkkinointiliiton. Tilasto perustuu kuluttajakyselyyn.

Kolmessa vuodessa suomalaisten verkko-ostoihin käyttämä summa on kasvanut lähes viidenneksen, 18 prosenttia.
Marja Ikkala

Kirjoittanut: Marja Ikkala

Uusimmat

Suosituimmat