Uutinen - 17.04.2014 klo 13.50

Työtuomioistuin: Vihannesten pakkaajia koski kaupan sopimus

(Pam-lehti/työehtosopimus) Varaston yhteydessä vihanneksia ja hedelmiä pakanneisiin työntekijöihin kuului soveltaa kaupan alan työehtosopimusta, työtuomioistuin linjasi.

(Pam-lehti/työehtosopimus) Varaston yhteydessä vihanneksia ja hedelmiä pakanneisiin Uudenmaan Vihannes Oy:n työntekijöihin kuului soveltaa kaupan alan työehtosopimusta ja sen varastotyöntekijöitä koskevia palkkamääräyksiä, työtuomioistuin linjasi viime viikolla.

Uudenmaan Vihannes tekee vihannesten ja hedelmien pakkaustyötä kaupan alan vähittäismyymälöille, ja sen tiloja on Keskon ja Tukon varastojen yhteydessä. Seitsemän työntekijää vei PAMin avustamina oikeuteen sen, ettei heihin sovellettu mitään työehtosopimusta, ainoastaan työnantajaliitto PALTA:n suositusta työsuhteen ehdoista pakkausalalla. PAM ja työnantajia edustava Kaupan liitto olivat yksimielisiä siitä, että työ kuuluu kaupan sopimuksen piiriin, eikä työtuomioistuin nähnyt syytä poiketa tästä kannasta. Työn katsottiin olevan luontevasti varastotyöksi määriteltävää työtä.

Työtuomioistuin linjasi asiaa Tuusulan käräjäoikeuden pyynnöstä. Käräjäoikeus antaa tuomionsa luultavasti vielä kevään aikana. Työtuomioistuimen lausunto mitä todennäköisimmin määrittelee työntekijöiden voittavan tapauksessa, mutta esimerkiksi mahdollisista palkkasaatavista ja korvauksista päättää käräjäoikeus.

Tuomas Lehto

Kirjoittanut: Tuomas Lehto