Uutinen - 13.05.2014 klo 16.20

Kaupan esimiehet ristipaineessa

(Pam-lehti/kauppa) Kaupan alan esimiehet ovat usein työhönsä sitoutuneita puurtajia, EsiKa-tutkimus paljastaa.

(Pam-lehti/kauppa) "Tuntuu siltä, että esimies on pirusta seuraava, kun lukee kirjoituksia Pam-lehdestä", muuan kaupan alan esimies kirjoitti taannoin lehden Paminat-palstalla.

Tunne on ymmärrettävä. Harvemmin esimiehet ovat esillä siksi, että ovat erinomaisia. PAMiin kuuluu kuitenkin tuhansia esimiehiä, ja nyt heidän työelämänsä parantamista tutkitaan.

Työterveyslaitoksen (TTL) yhteistyössä PAMin ja Kaupan liiton kanssa toteuttama vielä keskeneräinen EsiKa, eli Esimiehenä kaupan alalla -tutkimushanke lähtee siitä, että alan työpaikoissa johtaminen vaatii ja ansaitsee kehittämistä. Viime vuonna hankkeen aluksi vähittäiskaupan pamilaisille myymälätyöntekijöille tehty kysely paljasti, että esimiehet ovat työssään kuormitetumpia kuin työntekijät. He joutuvat jatkuvaan ristipaineeseen esimerkiksi ketjun johdon ja oman myymälän henkilökunnan välissä paitsi tiedon välittäjinä, myös sen suodattajina. Kyselyyn vastasi noin 1 000 työntekijää, joista 11 prosenttia oli esimiesasemassa.

"Olin yllättynyt siitä, miten työhönsä ja työyhteisöönsä sitoutuneita, motivoituneita kovan työn tekijöitä esimiehet ovat. Suorastaan supersuorittajia", toinen tukimuksen tekijöistä, Sara Lindström sanoo.

Tutkimuksen alussa toteutettu kysely paljasti senkin, että esimiestyö koetaan nyt oikeudenmukaisempana kuin vuonna 2008, jolloin TTL tutki asiaa myymälätyöntekijöiden näkökulmasta.

Työsuojelurahaston rahoittama EsiKa päättyy kuluvan vuoden lopussa, jolloin julkaistaan nettiopas esimiehille.

Sini Saaritsa

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 6/2014, joka ilmestyy 16.5.

Kirjoittanut: Tuomas Lehto