Uutinen - 02.05.2014 klo 11.10

Tuhannet kaupan varastotyöntekijät kahden päivän lakossa

Varastoalan ammattiosastojen kahden päivän lakko alkoi perjantaina. Lakossa arvellaan olevan tuhansia varastotyöntekijöitä.

Varastoalan ammattiosastojen kahden päivän lakko alkoi tänään perjantaina. Lakossa arvellaan olevan tuhansia varastotyöntekijöitä.

Keskon Keslog Oy:n pääluottamusmies Petri Järvinen arvioi, että lakossa on yli 80 prosenttia yrityksen varastotyöntekijöistä. Käytännössä tämä tarkoittaa noin 1 200 työntekijää.

Oriolan varastotyöntekijöiden pääluottamusmies Harri Hirvonen arvelee, että lakossa on noin 300 yrityksen varastotyöntekijää. Oriola toimittaa lääkkeitä ja terveydenhoitotuotteita muun muassa apteekkeihin, sairaaloihin ja luontaistuotekauppoihin. Lisäksi yhtiö toimittaa gluteenittomia tuotteita päivittäistavarakauppoihin.

- Joissakin meidän varastoissa lakkoaste on lähellä sataa prosenttia. Kohtalaisen hyvin on lakko alkanut ottaen huomioon, että siitä päätettiin vapun alla, Hirvonen sanoo.

Työntekijöitä uhkailtu ja painostettu

Inex Partnersin (SOK) Kilon varaston luottamusmies Heikki Laakkonen arvioi, että yrityksen varastotyöntekijästä lakossa on noin 1 300.

Laakkosen mukaan eräs vuokratyöyritys on uhkaillut työntekijöitä irtisanomisella ja painostanut työntekijöitä töihin. Varastotyöntekijöitä on painostettu töihin esimerkiksi varoituksella uhkaamalla. Laakkosen mukaan hänet oli myös heitetty ulos työnantajan Inex Partnersin alueelta.

- Vartijat heittivät minut ulos työnantajan parkkialueelta Espoossa. Olin lakkovahtina, koska kaikki työntekijät eivät olleet lakosta tietoisia, Laakkonen kertoo.

Lisäajasta ei ole sovittu

PAM on neuvotellut Kaupan liiton kanssa varastotyöntekijöitä koskevasta työehtosopimuksen lisäpöytäkirjasta. Neuvottelujen määräaika päättyi vappuaattona 30.4., jolloin myös lakosta päätettiin. Luottamusmiehet arvelevat, että haasteellinen ajankohta on yksi syy siihen, ettei tieto lakosta ole tavoittanut kaikkia työntekijöitä.

Kaupan liitto on levittänyt virheellistä tietoa siitä, että neuvotteluihin olisi sovittu lisäaika. PAMin kaupan alan neuvottelupäällikkö Juha Ojala korostaa, ettei jatkoaikaa neuvotteluille tai uutta neuvotteluajankohtaa ole sovittu.

Työnantajat kieltäytyivät neuvotteluissa sopimasta lisäpöytäkirjasta, jolla työntekijät olisivat halunneet sopia työpaikkakohtaisista työaikamääräyksistä. Työnantajat taas esittivät heikennyksiä sairausajan palkkaan. Varastoalan ammattiosastot päättivät lakkotoimenpiteistä vastalauseena työnantajan neuvotteluhaluttomuudelle. Lakko päättyy lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kahdeltatoista.

Lakko tarkoittaa kuluttajien kannalta sitä, että jotkut tuotteet saattavat puuttua alkuviikosta kaupan hyllyiltä. Lakon piiriin kuuluu Keslogin, Inex Partnersin, Oriolan, Tuko Logisticsin ja Lidlin varastoja.