Uutinen - 17.07.2014 klo 18.40

Eläkeneuvottelujen loppurutistus edessä

Eläkejärjestelmän uudistamisesta päästään sopuun aikataulun mukaan syksyyn mennessä, vakuuttivat työmarkkinaosapuolet torstaina Porin SuomiAreenassa. Isot kysymykset ovat kuitenkin vielä auki. Kiperimmät asiat koskevat muun muassa eläkeiän myöhentämistä, karttumia ja elinaikakerrointa.

EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies uskoo, ettei superkarttuma ei tule säilymään nykymuodossaan.

- Samaa vaikutusta eli työurien pidentämistä voidaan hakea myös muilla ratkaisuilla. Kun virallista eläkeikää myöhennetään, uskon että yritykset alkavat myös toimia sen pohjalta, Häkämies sanoi.

Nyt työelämään myöhemmin mennyt voi saada jopa viidenneksen parempaa eläkettä kuin yhtä pitkän työuran tehnyt ja aiemmin työelämään siirtynyt. Superkarttumasta luopuminen sopisi hyvin SAK:lle: suuri osa sen jäsenistä menee suhteellisen varhain työelämään ja eläköityy alle 60-vuotiaina.

"Edessä vaikeita ratkaisuja"

Neuvotteluissa mietitään myös ihmisten pidentyneen elinaikaodotteen huomioonottamista. SAK:n puheenjohtajan Lauri Lylyn mielestä eliniän kasvusta ei saa luoda automaattia, joka vaikuttaa suoraan eläkeikään.

- Jokaisen pitää tietää hyvissä ajoin, mikä oma eläkeikä on.

Kättä väännetään myös työeläkemaksuista. Häkämiehen mielestä työeläkemaksujen jäädytyksestä sopiminen olisi tarpeen, jotta maksujen nousu ei vaaranna työllisyyttä. Lylyn mukaan nousupaine olisi vain reilun prosentin luokkaa seuraavan kymmenen vuoden aikana, ja maksu menisi puoliksi työnantajan ja puoliksi työntekijän maksettavaksi.

Eläkeneuvotteluja jatketaan elokuun alussa.

- Edessä on äärettömän vaikeita ratkaisuja kaikille, ja myös kompromisseja on tehtävä. Ratkaisuun kuitenkin päästään, koska toinen vaihtoehto on aika tyly. Se vaatisi maan hallitukselta kahden miljardin euron lisäsäästöjä, Häkämies korosti.

- Olemme ennenkin kyenneet tekemään isoja ja vaikeita ratkaisuja. Uskon, että meillä on ratkaisu syksyn alussa, Lyly sanoi.