Uutinen - 15.07.2014 klo 16.45

Työelämän menestysresepti puhutti Porissa

Suomi-Areena -tapahtumassa Porissa etsittiin tiistaina suomalaisen työelämän menestyskonseptia. Paikallinen sopiminen jakoi mielipiteitä työntekijä- ja työnantajapuolen välillä.

Suomi-Areena -tapahtumassa Porissa etsittiin tiistaina suomalaisen työelämän menestyskonseptia. Kaksi kolmehenkistä joukkuetta esitti kuulijoille visionsa paremmasta työelämästä, ja lopulta yleisö valitsi voittajan.

-  Hyvät johtamistaidot ovat tärkeät, mutta huomiota on kiinnitettävä myös alaistaitojen kehittämiseen. Työpaikan ilmapiirin on kiinni kaikista, ei vain esimiehestä, Suomen Olympiakomitean johtaja Mika Kojonkoski sanoi.

Kojonkosken joukkueeseen kuului EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies ja Tradenomiliiton toiminnanjohtaja Mika Varjonen. He peräänkuuluttivat nykyistä nopeampia ja ketterämpiä ratkaisuja työelämälainsäädäntöön, mutta korostivat myös oikeudenmukaisuutta.

- Reilut ratkaisut motivoivat tekijöitä kaikkein parhaiten, Kojonkoski painotti.

Toinen joukkue korosti esimerkiksi myynti- ja markkinointitaitojen tärkeyttä. Akavan puheenjohtajan Sture Fjäderin joukkueeseen kuuluivat Palvelualan työnantajien Paltan työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara sekä TKPropertyManagementin myyntijohtaja Marjaana Satuli.

- Suomalaiset tarvitsevat lisää avoimuutta ja kielitaitoa sekä myynti- ja markkinointiosaamista. Meidän on saatava myös enemmän ylpeyttä ja draivia, Fjäder kiteytti.

Yleisö vakuuttui kuitenkin eniten urheiluvertauksin puhuneen Kojonkosken sanoista: hänen joukkueensa äänestettiin kisan voittajaksi, ja myös lehdistö palkitsi Kojonkosken yksilöosuuden voittajaksi.

"Yksin ei pärjää"

Osa puhujista kaipasi työelämään enemmän paikallista sopimista ja työpaikkakohtaisia ratkaisuja. Akavan työelämäasioiden johtaja Maria Löfgren muistutti, että palkansaajat ja yksinyrittäjät ovat alisteisessa asemassa suhteessa työnantajaan. He tarvitsevat tukea ja turvallisuutta muuttuneeseen työelämään.

- Paikallista sopimista ei tule periaatteellisesti vastustaa. Työnantajat eivät kuitenkaan aina tee päätöksiä, jotka ovat moraalisesti tai juridisesti oikein. Yksin ei pärjää, ja siksi ay-liikettä tarvitaan.

-  Työllisyys, säännöt ja rajoitukset eivät kulje käsi kädessä. Sääntelyn purkamisesta on tullut mantra, mutta todellisuudessa pykälien sisältö ja laatu ratkaisee, Löfgren sanoi.