Uutinen - 16.09.2014 klo 17.00

Ruotsi on hiusalan työsuojelussa Suomea pidemmällä

Matilda Mieling ja Ewa Björkman edustavat työnantaja- ja työntekijäpuolta Ruotsissa. Kuva:Marja Ikkala

Kansainvälisessä kokouksessa käydään läpi eri Euroopan maiden toimia hiusalan työsuojelun parantamiseksi.

Helsingissä pidettävän kokouksen koollekutsujina ovat PAMin kattojärjestö UNI Hair & Beauty ja työnantajia edustava Coiffure EU. Ne ovat allekirjoittaneet kaksi vuotta sitten puitesopimuksen kampaamoalan työsuojelun ja työturvallisuuden parantamiseksi. Hansikkaat, koulutus ja sairauksien ennaltaehkäisy ovat avainsanat. Iho-oireet ja tuki- ja liikuntaelinvaivat ovat alalla huomattavan yleisiä.

Yksimielisyydestä huolimatta puitesopimus ei ole johtanut kaikkia jäsenmaita velvoittavan direktiivin valmisteluun.

Ruotsista paikalla oli työntekijöitä edustavan Handelsin neuvottelupäällikkö Ewa Björkman ja työnantajia edustavan Sveriges Frisörföretagarenin puheenjohtaja Matilda Mieling. He kertovat, että Ruotsissa työsuojeluasiat ovat olleet pitkään asialistalla työehtosopimuksia neuvoteltaessa.

”Ruotsissa hiusalan puitesopimus on jo sisällytetty alan työehtosopimukseen", Mieling kertoo.

Alalla on kuitenkin paljon tuolinvuokraajia ja ammatinharjoittajia, joita työehtosopimus ei koske, ja siksi Ruotsissa alan edustajat toivovat kaikkia velvoittavaa direktiiviä. Björkmanin mukaan Ruotsissa edistysaskeleet juontuvat paljolti siitä, että alan oppilaitokset ovat panostaneet työsuojelukysymyksiin. Niinpä nuorilla, alan kouluista valmistuneilla on hanskat käsissään.

Edistystä Suomessakin

Suomessakin on edistytty, vaikkei ihan yhtä paljon kuin naapurissa.

PAMin sopimuspäällikkö Tarja Pajuniemi kertoo, että vuonna 2014 alan työehtosopimukseen saatiin kirjaus ammattikäyttöön tarkoitetuista turvallisista työvälineistä ja tarkoituksenmukaisista työasuista ja suojavälineistä sekä työntekijän velvollisuudesta käyttää niitä. Tänne ollaan myös perustamassa työryhmää miettimään alan työsuojelua.

Työnantajaa edustava Suomen Hiusyrittäjät ei viime syksynä halunnut kuitenkaan edes neuvotella puitesopimuksen osien liittämisestä työehtosopimukseen.

Pajuniemen mukaan Suomessa puitesopimuksen täytäntöönpano yleissitovan työehtosopimuksen kautta on ongelmallisia.

Kokouksessa on kolmisenkymmentä pääasiassa työnantaja- ja työntekijäliittojen edustajaa useista Euroopan maista.
Marja Ikkala

Kirjoittanut: Marja Ikkala