Uutinen - 06.10.2014 klo 11.42

Nettihuijaukset harmaan talouden vastaisen kampanjan teemana

Nettihuijaukset harmaan talouden vastaisen kampanjan teemana

Syksyn harmaan talouden vastainen tiedotuskampanja käynnistyy tänään maanantaina. PAMin lisäksi mukana ovat useat työntekijä- ja työnantajaliitot, ministeriöt, virastot sekä poliisi ja tulli.

Harmaan talouden vastainen tiedotuskampanja jatkuu kuluvana syksynä 6.-19. lokakuuta. Kampanjateemoja ovat rehellinen yrittäjyys, tuote- ja lääkeväärennökset sekä nettihuijaukset. Kampanjan tunnuslauseena on ”välistävetäjä vaanii verkossa”, ja sen avulla pyritään tuomaan esille erilaisia huijauksia, jotka tapahtuvat netissä.

Yrittäjyyteen liittyvä keskeinen viesti on, että rehellinen yrittäjyys kannattaa. Kuluttaja voi tehdä oman osuutensa harmaan talouden torjumiseksi suosimalla sellaisia yrityksiä, joiden hintataso ja lupaukset eivät ole liian hyviä ollakseen totta.

Kampanjassa panostetaan jälleen runsaasti radiomainontaan. Radiospoteissa käsitellään muun muassa lääkeväärennöksiä, pimeää kirjanpitoa, maksukuitin puuttumista ja epärehellistä nettirakasta. Keväällä toteutettu radiokampanja tavoitti lähes kaksi kolmasosaa 15-64 -vuotiaista suomalaisista. Kampanjaan kuuluu lisäksi oppilaitoskiertue.

Harmaan talouden torjunnan tehostamisohjelma jatkuu hallitusohjelman mukaisesti huhtikuuhun 2015 asti.

Tämän vuoden kampanjassa ovat mukana seuraavat tahot:

- Sisäministeriö
- Poliisi
- Oikeusministeriö
- Sosiaali- ja terveysministeriö
- Valtiovarainministeriö
- Työ- ja elinkeinoministeriö
- Verohallinto
- Tulli
- Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa
- Rakennusliitto
- Rakennusteollisuus RT
- Rakennusmestarit- ja insinöörit AMK RKL
- SAK
- Akava
- Palvelualojen ammattijärjestö PAM
- Finanssialan Keskusliitto
- Suomen Yrittäjät
- Pardia
- STTK
- Eläketurvakeskus
- Elintarviketurvallisuusvirasto Evira
- Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL
- Kiinteistötyönantajat

www.mustatulevaisuus.fi

Katso video lääkeväärennöksistä: