Uutinen - 25.11.2014 klo 17.17

EK:n Alahuhta korostaa äärimmäistä palkkamalttia

Työnantajia edustavan Elinkeinoelämän keskusliiton tänään valittu uusi puheenjohtaja Matti Alahuhta korostaa työmarkkinoilla äärimaltillista palkkalinjaa ja työaikojen joustoja.

Alahuhta listasi tiedotustilaisuudessa avaintekijöitä, joilla Suomen talous käännetään nousuun. Työmarkkinoiden osalta hän jatkaisi äärimaltillista palkkalinjaa ja ottaisi pitkiä askelia työaikojen joustoissa.
”Myös onnistuminen meneillään olevissa työrauhaneuvotteluissa on äärimmäisen tärkeää”, Alahuhta sanoi.Tällä laittomien lakkojen välttämisellä hän viittaa työmarkkinajärjestöjen työryhmään, joka parhaillaan arvioi neuvottelujärjestelmän toimivuutta ja kehittämistarpeita.
Tänään on uutisoitu 22 ammattiliiton aloittama hanke ison työntekijäkeskusjärjestön synnyttämiseksi. Alahuhta ei varsinaisesti ottanut kantaa näin tuoreeseen hankkeeseen. Järjestörakenteita tärkeämpänä hän kuitenkin pitää sitä, että sopimista saadaan siirrettyä työpaikkatasolle. Hän siis peräänkuuluttaa EK:n jo aiemmin ajamaa yrityskohtaista sopimista.
Hissiyhtiö Koneen toimitusjohtana 2005–2014 toiminut Alahuhta, 62, tulee EK:n johtoon SRV-yhtiöiden pääomistajan Ilpo Kokkilan tilalle.
EK:n varapuheenjohtajiksi valittiin SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä ja Lappset Groupin hallituksen puheenjohtaja Johanna Ikäheimo.

Kirjoittanut: Marja Ikkala