Uutinen - 13.11.2014 klo 14.30

Emmi Sohkanen: Kahvilatyön arvostus ylös!

Picnic on 25 vuotta vanha suomalainen kahvilaketju. Nyt yritykseen on valittu ensimmäistä kertaa pääluottamusmies­. Hän on 25-vuotias vuoropäällikkö Emmi Sohkanen.

Sohkanen liittyi syyskuun alussa PAMin jäseneksi ja jo marraskuun alusta hän on kahvilaketjun pääluottamusmies.

Rauhallisen oloinen Sohkanen istuu isojen, keltaisten Picnic-lamppujen alla työpaikallaan Helsinki-Vantaan lentoaseman kahvilassa. Hän kertoo, että epäkohdat eivät olleet syynä aktivoitumiseen, vaan tiedon saamisen ja kouluttautumisen halu. Hän halusi osata vastata työntekijöiden kysymyksiin liittyen vaikka lomiin.

”Roolini on jo ennen vuoropäällikön työtä ollut sellainen, että työkaverit ovat kyselleet minulta palkkanauhoista ja muusta. En tiedä miksi­, ehkä olen ihmisläheinen.”

Hän kysyi liitolta, kuka on Picnicin pääluottamusmies, ja saikin järjestöasiantuntija Nina Karvoselta pallon takaisin. Pääluottamusmiestä ei ole, mutta olisitko sinä kiinnostunut?

”Työpaikka on aina tärkeä”

Picnic toimii Sohkasen mukaan työnantajana johdonmukaisesti ja tasapuolisesti. Henkilöstölle luvattua konseptia ja työehtosopimusta noudatetaan. Pääluottamusmiehenä Sohkanen nostaakin ykkösasiakseen kahvilatyön arvostuksen nostamisen.

”Picnic työllistää paljon nuoria työntekijöitä. Monille tämä on se ensimmäinen työpaikka, jossa mietitään, mikä minusta tulee isona. Oli täällä sitten viisi kuukautta tai viisi vuotta, niin työtä pitää aina arvostaa. Työpaikka on aina tärkeä”, Sohkanen sanoo.

Jos se olisi hänestä kiinni, niin hän poistaisi työehtosopimuksesta tulkinnanvaraisuudet, vaikka taukojen pitämisessä.

"Minimit jäävät helposti käytännöiksi.”

Johto: Ehdottoman myönteistä

Ketjujohtaja Harri Koivula pitää pääluottamusmiehen valintaa Picniciin ehdottoman myönteisenä. ­Pääluottamusmiestä on jopa hiukan odoteltukin, mutta henkilöstön edustajan valitseminen on työntekijöiden asia, eikä siihen ole haluttu ketjuohjauksen puolelta puuttua.

”Tämä vahvistaa työntekijöiden ajatusta siitä, että työntekijöiden eduista pidetään huolta, kuten olemme luvanneet tehdä”, Koivula arvioi.

”Yhteistyö luottamusmiehen kanssa käynnistetään heti, ja seuraavaksi sovitaan toimenkuvaan liittyvistä käytännön järjestelyistä.”

Perheyhtiö Picnic Finlandilla on 40 kahvilaa. Yhtiön omassa hallussa on 33 kahvilaa, joissa työskentelee noin 215 työntekijää. Lukuun ei ole laskettu vuokratyöntekijöitä, joita käytetään ruuhkahuipuissa. Lisäksi 7 kahviloista on franchising-yrittäjien.

Karvosen mukaan järjestäytyneitä on kuutisenkymmentä.

17.2.2016 jutusta poistettu kuva.

Kirjoittanut: Marja Ikkala