Uutinen - 07.11.2014 klo 09.25

Pam-lehti 13/2014: Lakot voi korvata keskustelulla

Tampereen Stockmannilla protestoitiin yt-neuvotteluja ja lisätyöpulmia keväällä 2013. Kuva: Pam-lehden arkisto / Ari Korkala

Ruotsissa on Suomea vähemmän mielenilmauksia, koska työntekijöitä kuunnellaan.

PAMin verkkosivuilta voi löytää useita uutisia työntekijöiden ulosmarsseista viime vuosilta. Onko ulos marssiminen nykyisin työntekijöiden ainoa keino saada äänensä kuuluviin?

"Valitettavan usein on. Suomessa on todella vähän työtaisteluja. Valtaosa niistä on mielenilmaisuja, joissa työntekijöiden voimattomuuden tunne on kasvanut niin suureksi, että se purkautuu lyhyinä ulosmarsseina", vastaa PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Selinin mielestä ulosmarssit ovat merkki epäonnistumisesta. Työpaikan neuvotteluprosessi ei ole toiminut. Kauppakorkeakoulu Hankenin professori Niklas Bruun on samaa mieltä.

"Jos lyhyistä mielenilmauksista halutaan päästä eroon, täytyy tarkistaa yhteistoimintalakia ja antaa liitoille todellisia vaikutusmahdollisuuksia", työoikeuteen erikoistunut Bruun sanoo.

Suomessa ja Ruotsissa on hyvin samankaltaiset neuvottelu- ja sopimusjärjestelmät, mutta Suomessa on enemmän lakkoja. Saksassakin lakkoja on vähän. Mistä se johtuu?

"Vastaukseni on ollut, että niin kutsuttu myötämäärääminen on siellä paljon vahvempaa", Bruun sanoo. Myötämääräämisellä hän tarkoittaa työntekijöiden ja työnantajien yhteistoimintaa yrityksissä. Bruun kehottaa tutkimaan, millaisia työtaistelut ovat, mistä ne johtuvat ja voitaisiinko ne korvata muilla toimintatavoilla.

Työntekijä- ja työnantajajärjestöt neuvottelevat parhaillaan neuvottelujärjestelmän uudistamisesta. Selinin mielestä yhteistoiminnan parantaminen työpaikoilla olisi paljon kestävämpi tapa ehkäistä ulosmarsseja kuin työnantajien Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n ehdotus nostaa laittomien lakkojen hyvityssakkoja. Myös Bruun suhtautuu kielteisesti sakkojen korottamiseen.

Lisää aiheesta Pam-lehden 13/2014 näköislehdessä, joka ilmestyi 7.11. Lisäksi voit lukea taustaa työtaistelujärjestelmien eroista Euroopassa PAMin aktiiveille tarkoitetun PAMplus-lehden lokakuun numerosta, sivulta 26 alkaen.

Näköislehdessä myös:

Pelastaako uusi kauppakeskus Goodman Hämeenlinnan työllisyyden?

Suomalaisten ja pamilaisten kodit graafina

Moni Malesian vartijoista on siirtotyöläinen

Teksti: Jonna Söderqvist