Uutinen - 25.11.2014 klo 13.11

PAMin hallitus: Yhteistyön tiivistämiselle on tarve

PAMin puheenjohtaja Ann Selin toivoo keskusjärjestöjen yhteistyön tiivistyvän jäsenten hyväksi.

Palkansaajien edunvalvonnan parantaminen vaatii ammattiyhdistysliikkeen yhteistyön syventämistä. PAMin hallitus siunasi yksimielisesti uuden keskusjärjestön perustamiseen tähtäävän selvitystyön aloittamisen.

PAMin hallitus käsitteli tiistaina aamupäivällä hanketta, joka tähtää uuden ammatillisen keskusjärjestön perustamiseen. Hallitus piti aloitetta erittäin tervetulleena ja koki, että asiassa on nyt korkea aika edetä. Hanke ottaa seuraavan askeleen tammikuussa.

Hallituksen mielestä jäsenten edunvalvonnan ja järjestäytymisen parantaminen vaativat myös rakenteellisia muutoksia ay-liikkeessä ja erityisesti keskusjärjestöissä. ”Tarvitsemme myös yhtenäisen palkansaajarintaman riittäväksi vastavoimaksi työnantajille”, se totesi.

PAMin puheenjohtaja Ann Selin sanoo olevansa iloinen liiton hallituksen tuesta. ”Nyt voin jatkaa työtä palkansaajien uuden keskusjärjestön perustamiseksi”. Hän toivoo mahdollisimman suurta osanottoa tammikuiseen tilaisuuteen, johon kutsutaan edustaja jokaisesta suomalaisesta ammattiliitosta keskustelemaan etenemisestä hankkeessa.

Keskusjärjestö Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder ehti jo kommentoida asiaa Talouselämän haastattelussa heti sen jälkeen, kun Helsingin Sanomat kertoi hankkeesta. Fjäder totesi, että Akava aikoo pysyä itsenäisenä.

Aiheesta lisää pam.fi.

Kirjoittanut: Tiina Ritala