Uutinen - 19.11.2014 klo 11.36

Tuhannen raja meni rikki – ennätymäärä ehdolle PAMin vaaleihin

Valtaosa ehdokkaista on naisia ja 40 prosenttia kaupan alalta. Vähiten ehdokkaita suhteessa paikkoihin on Ahvenanmaalta sekä Itä- ja Lounais-Suomesta. Ehdokkaaksi voi ilmoittautua 12.1. saakka.

PAMin liittokokousvaaleihin on tähän mennessä ilmoittautunut ehdolle yli tuhat jäsentä. Tämä on enemmän kuin koskaan aiemmin liiton vaaleissa.

- Tämä on mahtava juttu. Paikkoja on nyt jaossa enemmän kuin aiemmin, mutta tuntuu myös siltä, että liiton toimintaan vaikuttaminen kiinnostaa enemmän, sanoo PAMin järjestöpäällikkö Heidi Lehikoinen.

Mukaan mahtuu silti vielä. Liittokokous käyttää PAMissa ylintä päätösvaltaa ja päättää liiton linjauksista.

- Toivottavasti mahdollisimman moni innostuu vielä asettumaan ehdolle. Nyt on tilaisuus myös edustaa omaa alaa ja ammattiryhmää, Lehikoinen muistuttaa.

Valtaosa naisia

Ehdolle asettuneista on naisia 60 prosenttia. Kaupan alalta on yli 40 prosenttia ehdokkaista, majoitus- ja ravitsemusalalta noin 20 prosenttia ja kiinteistöpalvelualan ehdokkaita on noin 15 prosenttia ehdokkaista.

Mukana on tasaisesti eri ikäryhmiä: noin joka neljäs ehdokkaista on 31–40 -vuotiaita ja noin 30 prosenttia 41–50 -vuotiaita. 18–30 -vuotiaita ehdokkaista on vajaa viidennes.

Selkeästi eniten ehdokkaita suhteessa paikkoihin on Lapista ja valtakunnallisesta vaalipiiristä. Vähiten ehdokkaita suhteessa paikkoihin on Ahvenanmaalta sekä Itä- ja Lounais-Suomesta.

Vaalit ensi keväänä

Ehdokkaaksi voi ilmoittautua 12.1. saakka. Aiempaa kokemusta ei tarvita, sillä ehdokkaille järjestetään alueittain ehdokaskoulutusta syksyn ja kevään aikana.

Liittokokousvaalit järjestetään 23.3.–12.4.2015. Vaaleissa valitaan liittokokoukseen noin 400 edustajaa. Ehdokkailla on mahdollisuus tulla valituksi liittokokousedustajaksi. Liittokokousedustaja pääsee päättämään liiton toimintaa ohjaavista linjauksista seuraavaksi neljäksi vuodeksi. Liittokokous valitsee liiton puheenjohtajan, valtuuston, hallituksen sekä hallituksen puheenjohtajan henkilökohtaisen varajäsenen.

Ilmoittaudu ehdokkaaksi