Uutinen - 02.12.2014 klo 15.04

PAM: Kaupan liiton laskelmat eivät vastaa kaupan osa-aikaisten todellisuutta

Kaupan alan työntekijöistä suuri osa työskentelee osa-aikaisena, jolloin myös tulot jäävät hyvin pieniksi. Kannustinloukkuja suurempi ongelma on se, ettei osa-aikaisille anneta lisätyötä.

Kaupan liitto kertoi eilen MTV3:lle laskelmista, joiden mukaan työntekijän ei kannata tehdä lisätöitä. Esimerkissä kuvattiin yksinhuoltajan kuukausipalkan nousu 1 800 eurosta 2 600 euroon, jolloin käteen jäisi vain nelisen kymppiä enemmän. Kannustinloukku syntyy, kun verot ja päivähoitomaksut nousevat ja sosiaaliedut laskevat. Työnantajilta tulee Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan mukaan viestiä, että lisätyö ei houkuttele työntekijöitä.

PAMin ekonomisti Sampsa Hamarilan mielestä laskelmat ovat tarkoitushakuisia - kun tulot ovat realistisempia, myös lisätyön kannattavuus nousee. Ongelmana ei ole se, etteivät lisätunnit kiinnosta.

- Kaupan liiton esimerkkilaskelmien tulot eivät vastaa alan todellisuutta. Esimerkiksi vähittäiskaupassa palkansaajista on osa-aikaisia lähes 40 prosenttia, Hamarila sanoo.

Kokoaikaisen myyjän säännöllisen työn keskiansio oli viime vuoden lokakuussa 2 267 euroa, ja osa-aikaisten myyjien keskiansio on tästä hieman alle 60 prosenttia. Realistisempi tulojen kasvun tarkasteluväli olisikin Hamarilan mielestä esimerkiksi 1 300 eurosta 1 800 euroon, jolloin myös lisätyön kannattavuus nousee selvästi.

- Kun laskelman tulot vastaavat paremmin todellisuutta, on myös lisätuntien vastaanottaminen selvästi kannattavampaa. Ansaitusta lisätulosta jää tällöin käteen huomattavasti suurempi osa kuin Kaupan liiton laskelmissa, alleviivaa Hamarila.

Kannustinloukkua huomattavasti yleisempi ongelma onkin se, että lisätyötunteja ei tarjota työntekijöille, PAMin yhteiskuntapoliittisen yksikön päällikkö Antti Veirto sanoo. Sen sijaan, että lisätunteja tarjottaisiin osa-aikatyöntekijöille, palkataan monesti uusia työntekijöitä. PAMin jäsenkyselyn (2013) mukaan lähes kolme neljästä (71 %) myyjästä työskentelee osa-aikaisena siksi, ettei kokoaikatyötä ei ollut tarjolla. Suomessa osa-aikaisena työskentelee yli 300 000 palkansaajaa.

- Siitä ei ainakaan ole kyse, ettei lisätyö kiinnosta työntekijöitä. Useiden selvitysten mukaan kokoaikatyö on nimenomaan enemmistön toiveena, Veirto päättää.

Kirjoittanut: Annemari Anttila