Uutinen - 26.02.2015 klo 17.29

Ryanairin suunnitelmat suututtavat Tanskassa

Kööpenhaminassa järjestettiin torstaina mielenilmaus halpalentoyhtiö Ryanairin suunnittelmille.

Irlantilaisyhtiö aikoo aloittaa lennot Kööpenhaminasta maaliskuun lopussa. Ryanair haluaa toimia Irlannin työehtojen mukaan, mutta tanskalaiset ammattiliitot vaativat sitä noudattamaan tanskalaisia työehtoja.

Ryanairin työntekijöillä on vuoden pituinen koeaika, eikä heillä ole oikeutta palkkaan sairausajan tai lomien ajalta. Lisäksi työntekijöillä ei ole tietoa siitä, miten monta työvuoroa heille kulloinkin annetaan, Thilde Waast lentohenkilöstöä edustavasta FPU-liitosta kertoi tanskalaiselle Avisen-lehdelle. Tanskalaiset ammattiliitot pitävätkin Ryanairin työehtoja mahdottomina hyväksyä.

Tanskalainen palkansaajakeskusjärjestö LO vei asian Tanskan työtuomioistuimeen aiemmin helmikuussa. Työoikeus päättää, pitäisikö lentoyhtiön toimia Kööpenhaminassa Irlannin vai Tanskan säädösten mukaan. Jos oikeuden päätöksen mukaan Ryanairin tulee noudattaa Tanskan lakeja eikä yhtiö muuta kantaansa, ovat useat tanskalaisliitot ilmoittaneet ryhtyvänsä lakkoon. Muun muun muassa matkatavarankäsittelijöitä edustava 3F Kastrup on kertonut ryhtyvänsä tukilakkoon.

Tällä hetkellä Ryanair lentää Tanskassa Billundin ja Aarhusin lentokentiltä. Yhtiö aloittaa maaliskuun lopussa lennot Kööpenhaminasta esimerkiksi Lontooseen, Varsovaan ja Milanoon. Ryanair on uhannut lakkojen toteutuessa muuttaa suunnitelmiaan. Yhtiön henkilöstöjohtaja Eddie Wilsonin mukaan Kööpenhaminasta tulisi silloin vain yhtiön lentojen kohdemaa, ja työvoima tulisi muualta Euroopasta.

Ryanair on kohdannut samanlaisia ongelmia muun muassa Ranskassa, Norjassa ja Belgiassa. Niissä se on hävinnyt oikeusjutut ja taipunut noudattamaan kunkin maan työehtoja.

Myös Pohjoismaiden palvelualojen työntekijät tukevat tanskalaisliittojen kamppailua Ryanairia vastaan.

Pohjoismaiden palvelualojen työntekijät: Tuki Tanskan mallille

The Local: Ryanair threatens to drop Copenhagen base
The Copenhagen post: Unions lash out at Ryanair ahead of airlines’s March launch

Kirjoittanut: Annemari Anttila