Uutinen - 02.02.2015 klo 14.33

Tutkimus: Uudet Viron tuontirajoitukset eivät pysäyttäneet ammattimaista trokausta

Liki puolet suomalaismatkustajista tuo Virosta väkevää alkoholia ja lähes yhtä moni olutta, Tutkimus- ja analysointikeskuksen toimitusjohtaja Pasi Nurkka kertoo.

Alkoholin matkustajatuontiin olisi puututtava EU-tasolla, sanoo Palvelualojen ammattiliiton yhteiskuntasuhteiden vastaava Hanna Kuntsi.

Suomalaiset toivat viime vuonna Virosta 64 miljoonaa litraa alkoholijuomia, selviää Tutkimus- ja Analysointikeskus TAKin maanantaina julkistamasta tutkimuksesta. Vain viisi prosenttia matkustajista toi lähes puolet kaikista alkoholijuomista. Näin on, vaikka heinäkuussa voimaan astuivat alkoholin uudet tuontirajat, jolloin esimerkiksi oluen ohjetasoksi asetettiin 110 litraa.

Viron-matkailun vaikutukset näkyvätkin työllisyyden heikentymisenä etenkin Suomen ravintola- ja majoitusalalla sekä vähittäiskaupassa. Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRan mukaan oluen ravintolamyynti on vähentynyt 73 miljoonaa tuoppia vuodesta 2003 vuoteen 2014.

- Jokainen veronkorotus lisää ennestään hintaeroa Suomen ravintolatuopin ja Viron tölkkituopin välillä, MaRan ekonomisti Jouni Vihmo huomauttaa.

Myös palvelut ovat iso osa suomalaisten Viron-matkoja: ravintola- ja kahvilapalveluita oli käyttänyt 85 prosenttia ja hotellipalveluita 43 prosenttia suomalaismatkustajista viime vuonna.

PAM toivoo päättäjiltä tiukempia otteita suurien tuontimäärien kuriin saamiseksi ja harmaan talouden kitkemiseksi. Tullin valvontaresursseja sekä alkoholitarkastajien valtuuksia tulisi lisätä.

- Matkustajatuonti on ongelma koko EU-alueella, kaikilla rajoilla. Parlamentti voisi yhteisellä päätöksellä rajoittaa tilannetta, jottei se jäisi jäsenmaiden asiaksi, PAMin yhteiskuntasuhteiden vastaava Hanna Kuntsi esittää.

Tällä hetkellä valvonnan ulkopuolelle jää esimerkiksi laiton anniskelu, mikä näkyy alan työllisyyden heikkenemisenä ja menetettyinä verotuloina. Kuntsi huomauttaa, että harvoissa tehotarkastuksissa laittomilta tilausravintoloilta on löytynyt jopa satoja tuhansia litroja tuotua olutta. Usein samoilla ravintoloilla on parannettavaa monissa muissakin asioissa - esimerkiksi palkat eivät ole olleet työehtosopimuksen mukaisia.

- Nyt tilanne on se, että valvontaa saa, jos sitä haluaa. Ne, jotka toimivat epärehellisesti, eivät sitä luonnollisesti halua, Kuntsi sanoo.

Kuntsi toivoo päättäjiltä toimenpiteitä, joilla tuetaan alkoholin nauttimista ravintoloissa ja sen ostamista vähittäiskaupoista. Näin pystytään valvomaan esimerkiksi alkoholimyynnin ikärajoja.

- Näin elinkeino voittaa sekä sosiaali- ja terveyshaitat saadaan pienemmiksi. Alkoholilainsäädäntömme on vanhentunut, joten asiaan palataan varmasti. Toivon, että tämä tutkimus toimii lisätukena päätöksille, Kuntsi sanoo.

Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 3 737 matkustajaa Viron ja Suomen välisillä laivoilla helmi-joulukuussa 2014. Tutkimuksen tilasivat PAMin lisäksi Alkoholijuomateollisuusyhdistys ry, Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry, Päivittäistavarakauppa ry ja Suomen alkoholijuomakauppayhdistys SAJK ry.

Kirjoittanut: Annemari Anttila