Uutinen - 16.04.2015 klo 13.30

PAMin Jaana Ylitalosta Tatsi ry:n puheenjohtaja

Ylitalo haluaa parannuksia työttömien palvelemiseen. Myös liittojen on vaikutettava työvoimapolitiikkaan nykyistä enemmän, hän sanoo.

PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo on Työttömien ay-jäsenten tukiyhdistys Tatsin uusi puheenjohtaja. Ylitalo valittiin vuoden mittaiseen tehtävään  tiistaina. Tatsi on työttömien edunvalvonta- ja palvelujärjestö, ja PAM on sen jäsen.

Ylitalo haluaa parannuksia työttömien palvelemiseen. Pääkaupunkiseudun kunnat haluavat ottaa vastuun työttömien palvelemisesta, mikä on Ylitalon mielestä kannatettavaa.

- Työttömät tulisi ohjata oikean palvelun pariin yhden luukun kautta, ja kuntien järjestämänä asiakasohjaus paranisi, hän sanoo.

Ylitalon mielestä työttömät ay-jäsenet tarvitsevat myös liitoissa enemmän huomiota.

- Liittojen on panostettava työvoimapolitiikkaan vaikuttamiseen. Työelämän tarpeista lähtevällä koulutuksella ja heti työttömyyden alkuvaiheessa räätälöidyillä toimenpiteillä voidaan merkittävästi edesauttaa siirtymistä työstä työhön, Ylitalo sanoo.

Tatsi järjestää tukitoimintaa ja koulutusta työttömille ja työttömille nuorille. Ylitalo nostaa esiin esimerkiksi Tatsi-työllistämishankkeen, jossa autetaan liittojen työttömien jäseniä työnhaussa. PAMin lisäksi hankkeessa ovat tällä hetkellä mukana JHL ja Metalliliitto.

Työtä ja parempia työehtoja

Ylitalo kaipaa lakimuutoksia, jotka parantavat työttömien ja pätkätyöläisten asemaa. Tällä hetkellä esimerkiksi nollatuntisopimuslainen voi irtisanoutuessaan joutua karenssiin, vaikka työtunteja ei todellisuudessa olisi ollut. Pätkätyöläinen voi joutua työttömyysturvan ulkopuolelle kieltäytyessään työtarjouksesta.

- Niin PAMin kuin Tatsinkin viesti on, että nollasopimuksista pitää päästä eroon ja kohti vakituisia duuneja, Ylitalo sanoo.

Yksi keino edistää tavoitetta on äänestää samoin ajattelevaa eduskuntavaaliehdokasta. Ehdokkaan löytämisessä auttaa esimerkiksi Tatsin Työttömien vaalikone, jossa kysytään työstä, työllistämisestä ja toimeentulosta.

Tärkeää on myös allekirjoittaa (ja kannustaa lähipiiriä allekirjoittamaan) kansalaisaloite nollatuntisopimusten kieltämiseksi. Kansalaisaloite sallii opiskelijoiden työnteon ja satunnaiset työkeikat, mutta takaa minimityötunnit muille työntekijöille.