Uutinen - 01.04.2015 klo 12.19

Valitse päättäjät PAMiin – tätä mieltä ehdokkaat ovat

Jopa 95 prosenttia PAMin liittokokousvaalien ehdokkaista olisi valmis kieltämään nollatuntisopimukset. Työperäisen maahanmuuton lisäämistä vastustaa yli puolet ehdokkaista, ja paikallisen sopimisen lisääminen jakaa mielipiteet, ilmenee PAMin liittokokousvaalien vaalikonevastauksista.

PAMin liittokokousvaalien ehdokkaista 84 prosenttia olisi valmis rajoittamaan osa-aikatyön teettämistä muuttamalla lainsäädäntöä. Vieläkin useampi, 95 prosenttia, olisi valmis kieltämään lailla nollatuntisopimukset (ks. kuva) ja kriminalisoimaan alipalkkauksen, selviää PAMin liittokokousvaalien vaalikoneesta. Vaalikoneeseen on vastannut 1 058 ehdokasta.

Lisää työperäistä maahanmuuttoa?

Valtaosa vaalikoneeseen vastanneista suhtautuu varauksella työperäiseen maahanmuuttoon. Yli puolet ehdokkaista (56 %) vastustaa työperäisen maahanmuuton lisäämistä Suomeen (ks. kuva), ja joka kolmas (33 %) vastaajista on sen kannalla. Puolet ehdokkaista (51 %) ei pidä maahanmuuttoa hyvänä Suomen talouden kannalta, kun päinvastaista mieltä on runsas kolmannes vastaajista (36 %).

Ei palkattomalle sairastamiselle

Työn verotuksen kiristäminen ei saa hurraahuutoja ehdokkailta – liki kolme neljästä (72 %) on eri mieltä siitä, että työn verotusta voisi kiristää julkisten palveluiden rahoituksen turvaamiseksi. Työn verotuksen kiristämistä kannattaa joka viides ehdokas (21 %).

Kannatusta ei tipu myöskään kysymykselle ensimmäisen sairauspäivän muuttamisesta palkattomaksi. Ehdokkaista 84 prosenttia vastustaa tätä, ja vain 13 prosenttia on ehdotuksen kannalla.

Työttömät vapaaehtoistöihin?

Ehdokkaiden mielipiteet jakautuvat selvästi siinä, pitäisikö työttömiltä odottaa esimerkiksi vapaaehtoistyötä tai muuta viranomaisten osoittamaa aktiviteettia työttömyysturvan saamiseksi. Eri mieltä on 48 prosenttia, ja aktiviteettien kannalla taas on 45 prosenttia ehdokkaista (ks. kuva alla).

Joka toinen sopisi enemmän paikallisesti

Ehdokkailta kysyttiin myös paikallisesta sopimisesta ja tulospalkkauksesta. Paikallisen sopimisen lisäämistä kannattaa hieman yli puolet (53 %) vastaajista, ja eri mieltä on 37 prosenttia. Myös tulospalkkausjärjestelmä saa enemmistöltä kannatusta: 73 prosenttia on sitä mieltä, että palvelualojen työntekijöiden ansiotasoa pitäisi voida nostaa yritys- ja työpaikkatasolla sovittavilla tulospalkkausjärjestelmillä.

PAMin vaalikoneeseen on vastannut 1 058 ehdokasta. Kaikkiaan liittokokousvaaleissa on ehdolla 1 571 pamilaista.

Nyt on tilaisuus vaikuttaa

PAMin liittokokousvaalien vaalikoneessa on kaikkiaan 18 kysymystä. Mitä mieltä sinä olet - ovatko tuloerot Suomessa liian isot? Tulisiko samanarvoisesta työstä maksaa samaa palkkaa? Löydä eniten omia näkemyksiäsi edustava ehdokas PAMin liittokokousvaalien vaalikoneella ja äänestä!

Äänestämällä voit vaikuttaa siihen, millaiset ihmiset päättävät liiton toiminnasta seuraavan neljän vuoden aikana. Äänestäjien kesken arvotaan myös palkintoja – voit voittaa vaikkapa Jopon tai 1 000 euron matkalahjakortin.

PAMin liittokokousvaalien vaalikone

Äänestämään sähköisesti