Uutinen - 28.05.2015 klo 09.51

Siivousfirmat kilpailuttavat itsensä kuralle

Aino-Maija Lahtela ihmettelee, miksi siivousfirmat kilpailuttavat itse itsensä kuralle. Kuva: Lassi Kaaria

Tarjouskilpailuihin osallistuvat isot siivousfirmat tarjoavat siivouspalvelua vuosi vuodelta halvemmalla hinnalla. Samaan aikaan kustannukset – myös työntekijöiden palkat – nousevat. Miten se on mahdollista?

Laatua heikentämällä, voitoista tinkimällä ja siivoojan yhä kovenevilla tehovaatimuksilla. Tällä reseptillä siivouspalveluja tarjoavat yritykset kilpailuttavat itseään kuralle.

Valtionhallinnon kohteita Hansel Oy:n toimialapäällikkönä kilpailuttava Aino-Maija Lahtela seuraa siivousalan hintojen tasaista syöksylaskua aitiopaikalta.

– Havahdun heti, kun näen tarjouksesta, että tätä ei pysty toteuttamaan. Laatu ei tule säilymään.

Epäluulo on ymmärrettävää. Erään kohteen siivouksen hinta laski muutamassa vuodessa peräti 42%. Samaan aikaan ansiokehitysohjelma on nostanut siivoojan palkkaa ja muutkin kustannukset ovat kasvaneet.

– Ne kilpailuttavat itsensä kuralle, Lahtela sanoo.

Valtionhallinnon kohteiden tarjouskilpailuihin osallistuvat suurimmat valtakunnalliset siivouspalveluyritykset. ISS Palvelut siivoaa valtiolla eniten.

PAM on aloittanut keskustelun siivousfirmojen ja niiden asiakkaiden kanssa, jotta kansainvälinen Insta 800 -laatustandardi otettaisiin käyttöön siivouspalveluja ostettaessa. Erittäin tarkasti siivouksen laatua joka suhteessa arvioivan standardin käyttö on Suomessa täysin vapaaehtoista, ja yksikään valtakunnallisista siivousjäteistä ei tarjoa sitä asiakkaalleen. Sen sijaan tällä viikolla oululainen Meranti Siivouspalvelut Ky ilmoittautui yhdeksi ensimmäisistä Insta 800 -käyttäjistä.

Lue kilpailutusten asiantuntijan Aino-Maija Lahtelan haastattelu Pam-lehdestä 7/2015, joka ilmestyy 29.5.

Kirjoittanut: Sini Saaritsa