Uutinen - 03.06.2015 klo 16.00

Työttömyyden kasvusta huolimatta PAMin talous on tasapainossa

Työttömyyskassan menot kasvoivat viime vuonna, mutta sijoitustoiminta oli tuottoisampaa kuin monilla eläkelaitoksilla.

- Tässä ympäröivässä tilanteessa meidän on oltava myös taloudellisesti vahvoja ja uskottavia. Ja voin sanoa, että niin me kyllä olemmekin, PAMin talousjohtaja Jukka Mattila sanoo.

Mattila esitteli vuoden 2014 tilinpäätöstietoja ja toiminnan ja talouden suuntaviivoja PAMin liittokokouksessa tänään keskiviikkona. Vuosi oli liiton talouden kannalta hyvä, mutta työttömyyskassan kulut kasvoivat.

- Työttömyyden kasvu pamilaisilla aloilla tulee vaikuttamaan myös liiton talouteen tulevina vuosina.

Liiton ja kassan yhteenlaskettu jäsenmaksu on jo viimeiset 8 vuotta ollut sama, 1,5 % palkasta. Paine kassan osuuden korottamiselle vuonna 2016 on kova, mutta koska kokonaisjäsenmaksu halutaan pitää entisellään, liiton osuus pienenee. Osviittaa rahasummista prosenttien takana antaa se, että 0,05 % tarkoittaa PAMin taloudessa noin 1,5 miljoonaa euroa.

- Jäsenmaksutuotoilla katetaan toiminnan menot. Tämä periaate on toteutunut viimeisen 10 vuoden aikana aina, Mattila toteaa.

Liiton ja työttömyyskassan hallitukset päättävät ensi vuoden maksusta syksyllä.

Jäsenmaksutuottojen ja toiminnan menojen kulujäämä oli yli 112 000 euroa plussan puolella. Sitä kaavaillaan sijoitettavaksi työtaistelurahastoon, minkä jälkeen rahastossa olisi 81 miljoonaa euroa.

PAMin kulut kasvoivat viime vuonna, mutta tulos oli silti hyvä. Liiton omaisuudesta 30 % on kiinni osakkeissa. Finanssisijoitusten tuotto näyttää 7,75 % plussaa.

Mattilan mielestä tulokseen voidaan olla hyvin tyytyväisiä. Työeläkelaitosten salkut ovat huomattavasti riskipitoisempia, mutta siitä huolimatta PAM ohitti lmarisen, Varman, ELOn ja Veritaksen. Vain kuntien eläkelaitos ja Valtion eläkerahasto pärjäsivät paremmin.

PAM vaatii osakkeiltaan YK:n vastuullisen sijoittamisen periaatteiden täyttymistä.

Kirjoittanut: Sini Saaritsa