Uutinen - 03.08.2015 klo 15.58

Pekkala vaatii työmarkkinoiden uudistumista

Työmarkkinoilla pitää ajatella uudella tavalla ja sopia paikallisesti, sanoo Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala.

Työmarkkinoiden pitää uudistua, vaatii Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala. Uudistusten pitää hänen mukaansa tavoitella ensi sijassa talouskasvua ja työllisyyden parantamista.

- Se vaatii uutta ajattelua ja paikallista sopimista. Nykyinen työmarkkinajärjestelmä ei ole kyennyt vastaamaan tähän haasteeseen, Pekkala sanoo.

Pekkala ennakoi maanantaina sitä mahdollisuutta, että yhteiskuntasopimus jää toteutumatta. Hän toteaa, että maan hallituksella on välineitä uudistaa työmarkkinoita. Ainoa talouspoliittinen vaihtoehto eivät ole veronkiristykset ja lisäleikkaukset.

Kaupan liitto on huolissaan vähittäiskaupan myynnin huonosta kehityksestä. Myynnin määrä pienenee yhä. Alan työllisyyskin on edelleen laskussa.  Työnantajaliitto odottaa mahdolliselta yhteiskuntasopimukselta piristysruisketta ja pelkää, että jos projekti kariutuu, hallituksen kaavailemat lisäleikkaukset ja veronkiristykset syövät yksityisten palveluiden kasvun eväät ilman, että työn tuottavuus paranisi.

- Jos yhteiskuntasopimus kariutuu nyt, vähittäiskauppa pääsee hädin tuskin nollakasvuun vasta vuonna 2017, liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja ennustaa.

Kirjoittanut: Tiina Ritala