Uutinen - 21.08.2015 klo 10.13

Yhteiskuntasopimus kaatui kohtuuttomiin odotuksiin

SAK:n liittojohtajat pitivät tiedotustilaisuuden yhteiskuntasopimusneuvottelujen kariutumisesta perjantaina.

Palkansaajat eivät suostuneet yhteiskuntasopimuksen yksipuolisiksi maksajiksi.

Pääministeri Juha Sipilä ilmoitti torstaina, ettei yhteiskuntasopimusta saada aikaiseksi. SAK ja sen alaiset liitot ovat sitoutuneet tavoittelemaan Suomeen lisää työllisyyttä, kilpailukykyä ja tuottavuutta, mutta työaikojen pidentämistä ja lomarahojen leikkaamista kestävimmillä keinoilla. Yhteisymmärrystä yhteiskuntasopimuksesta ei löytynyt, koska palkansaajat olisivat joutuneet yksipuolisesti sen maksajiksi.

Suomen kilpailukyky- ja kasvuongelmien perimmäinen syy ei ole työajoissa tai palkoissa, vaan ongelmat juontuvat mm. heikentyneeseen työn tuottavuuteen, investointien vähäisyyteen ja puutteelliseen uudistumiskykyyn.

- Keskeiset välineet talouden vahvistamiseksi ovat osaamisen, työn tuottavuuden sekä työelämän hyvinvoinnin lisääminen sekä maltillinen palkkapolitiikka, SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly sanoi.

Lyly luonnehti tiedotustilaisuudessa perjantaina, että yhteiskuntasopimuksen kariutuminen on kaikkien neuvotteluosapuolten vastuulla.

- Tämä on kaikkien syytä - työnantajien, hallituksen ja meidän palkansaajien. Tarjotut lääkkeet olivat kaavamaisia - meidän pitää löytää kestävämpiä välineitä hoitaa suomalaista työelämää, Lyly sanoi.

Hän kertoo SAK:n odottavan hallitukselta varsinkin investointien saamista liikkeelle.

- Se tarkoittaa työtä. Myös osaamiseen pitäisi panostaa, ei leikata. Se on tulevaisuuden työelämää.

PAMin puheenjohtaja Ann Selin korostaa, että palkansaajien panos tuottavuuden lisääntymiseen tehdään nimenomaan yritystasolla.

- On aika vähän työmarkkinatasolla sovittavia asioita, joilla voidaan vaikuttaa tuottavuuteen. Nyt halu tuottavuuden parantamiseen koetellaan yrityksissä.

Neuvottelujen päättyminen ei vaikuta työmarkkinoihin välittömästi lainkaan. Työehtosopimukset ja sovitut palkat ovat voimassa ensi vuoden loppupuolelle asti. Palkoista sovitaan vasta ensi syksynä.

Lyly toivoo jatkossa aitoa kolmikantaa ja normaalia neuvotteluprosessia.

- On vaikea lähteä neuvotteluun, jossa toinen osapuoli sanoo, mihin on päästävä.

”Sopiminen vaatii luottamusta”

PAMin hallitus linjasi kantaansa yhteiskuntasopimusneuvotteluihin keskiviikkona. Hallitus totesi, että sopiminen vaatii tasapuolisuutta ja luottamusta, jota maan hallitus ja työnantajat eivät ole yhteiskuntasopimuksen osalta edistäneet.

Selin peräänkuulutti hallituksen keskustelussa työnantajien toimenpiteitä.

- Suomessa yritysvoittojen osuus suhteessa työtuloihin on kasvanut, eli työntekijät ovat köyhtyneet verrattuna yritysten omistajien saamiin voittoihin. Emme siis usko, että palkansaajien asemaa kurjistamalla maan talous nousee, vaan investoinneilla, joihin yritysten voittoja tulisi nyt käyttää, Selin totesi.

SAK:n hallitus kokoontui perjantaiaamuna ylimääräiseen kokoukseen. PAMia SAK:n hallituksessa edustavat Ann Selinin lisäksi järjestöjohtaja Niina Koivuniemi ja edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo.

Lisämateriaalia:

Palkansaajakeskusjärjestöt: Yhteiskuntasopimuksen tavoitteet ja agenda (Word)

SAK: Paljon on jo tehty (PP)