Uutinen - 17.09.2015 klo 11.12

Hallituksen esitykset ruoskivat opiskelijoita

Hallituksen leikkausesitykset ja työelämän heikennysaikeet koskettavat rankasti työssäkäyviä nuoria ja opiskelijoita. Laskimme, miten heikennykset vaikuttavat opiskelijan elämään.

Monet opiskelijat tekevät töitä opintojen ohella, usein iltaisin ja viikonloppuisin. Hallitus aikoo toimillaan viedä opiskelijoilta ison osan palkasta ja sen lisäksi vielä heikentää työsuhdeturvaa.

Hallitus on nimittäin esittänyt koeajan pidentämistä ainakin 6 kuukauteen ja määräaikaisten työsuhteiden perusteiden poistamista alle vuoden työsuhteissa. Käytännössä nämä tarkoittaisivat sitä, että lyhyissä työsuhteissa koeaika ja mahdollisesti perusteeton määräaikaisuus olisivat lähes aina päällä. Heikoimpaan asemaan se työntäisi vuokratyöntekijät, jotka saivat PAMin ajaman korkeimman oikeuden tuomion pohjalta lisäsuojaa pari vuotta sitten. Toimillaan hallitus teilaisi nämä parannukset.

Kaupan ekstraajana työskentelevän opiskelijan ansiot laskisivat lähes 1400 € vuodessa

Opintojen ohella kaupassa ekstaava opiskelija työskentee arkisin kaksi iltaa, kumpanakin 6 tuntia, 4 kertaa kuukaudessa. Lisäksi hän tekee 3 kertaa kuukaudessa lauantaisin 6 tuntia ja sunnuntaisin 10 tuntia. Yhteensä tunteja kertyy kuukaudessa 96.

Tällä hetkellä hänen kuukausiansionsa ovat 1629 euroa. Hallituksen leikkausten jälkeen tulot tippuvat 1546 euroon kuukaudessa. Vuodessa tulot laskevat yhteensä 1043 euroa.

Opiskelija sairastaa kolmesti vuodessa, kerran pelkän viikonlopun ja kaksi kertaa iltavuorot ja viikonlopun. Sairastamisen takia hänen tulonsa laskevat vielä 321 euroa. Kaiken kaikkiaan ansionmenetys olisi 1364 euroa vuodessa.

Ansiot laskevat 6,7 %.

Tulot tippuvat kahvilassa työskentelevältä opiskelijalta 8 %

Opiskelija työskentelee kahvilassa 18 tuntia viikossa. Näistä 6 tuntia hän tekee aina sunnuntaisin, koska niistä ansaitsee tuplapalkan. Kahtena muuna päivänä hän työskentelee 6 tuntia, ja toinen näistä kahdesta päivästä on kahdesti kuukaudessa lauantai. Kuukausittain työtunteja on yhteensä 72, joista 24 on sunnuntaityötä.

Opiskelija ansaitsee kahvilatyöllään nyt 1007 euroa. Jos hallitus toteuttaa sunnuntailisien leikkauksen, tippuvat ansiot 945 euroon kuukaudessa. Vuositasolla se tarkoittaa 773 euron menetystä.

Tämän lisäksi opiskelija sairastaa kolme kertaa vuodessa, kerran pelkästään sunnuntain ja kaksi kertaa koko viikon työtunnit. Tämä pudottaa hänen tulojaan vielä 235 euroa. Koko vuoden ansionmenetys olisi siis 1364 euroa.

Tulot laskevat 8 %.

PAM teetti vuonna 2011 tutkimuksen, jossa kartoitettiin opiskelijoiden työssäkäyntiä. Tutkimuksen mukaan viidennes työssäkäyvistä korkeakouluopiskelijoista tekee sunnuntaityötä, kun taas kaikista palkansaajista keskimäärin 11 prosenttia työskenteli sunnuntaisin vuonna 2014. Sunnuntaityö on siis huomattavasti yleisempää opiskelijoilla kuin palkansaajilla keskimäärin.

Lue myös

Nämä hallituksen kiristykset kurittavat opiskelijaa pahiten (YLEX)

Hallituksen leikkaukset haukkaavat ison palan pamilaisten toimeentulosta

#STOP