Uutinen - 10.09.2015 klo 13.25

Hallitus esitteli hyvätuloisiin kohdistuvia säästötoimia - "kasvupolitiikka kuin hevostalouden aikakaudelta"

Hallitus alentaa hyvätuloisten solidaarisuusveron alarajaa sekä helpottaa hieman eläkeläisten asumistuen leikkauksia. SAK kritisoi sitä, että suurituloiset pääsevät talkoissa huomattavasti tavallisia kansalaisia vähemmällä.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk), valtiovarainministeri Alexander Stubb (kok) ja ulkoministeri Timo Soini (ps) kertoivat talousarvioneuvottelujen linjauksista tänään torstaina. Hallitus pitää kiinni neljän miljardin säästöpäätöksistään.

Solidaarisuusveron alaraja laskee 72 300 euroa vuodessa tienaaviin, ja vero on voimassa määräaikaisesti kaksi vuotta. Lisäksi ylempää pääomaverokantaa nostetaan yhdellä prosentilla. Stubbin mukaan karkea arvio on, että näillä säästetään vuodessa 64 miljoonaa euroa.

Hallitus itse aikoo osallistua säästötalkoisiin leikkaamalla ministereiltä viikon palkan. Tämä on Soinin mukaan noin 3 000 euroa. Vertailun vuoksi - ministerin vuosipalkasta leikkaus on alle 2 prosenttia, kun palvelualojen työntekijöiden osuus säästötalkoista on noin 4-6 prosenttia. SAK kritisoikin sitä, että suurituloiset pääsevät talouden tasapainottamistalkoissa huomattavasti vähemmällä kuin tavalliset kansalaiset.

- Kilpailukykypaketin osana esitetyt ansioita leikkaavat pakkolait ja säästöt heikentävät tavallisten ihmisten ostovoimaa yhteensä yli kahdella miljardilla, SAK:n pääekonomisti Olli Koski huomauttaa tiedotteessa.

Erityisesti lapsiperheille on luvassa kylmää kyytiä. Päivähoidon maksuja korotetaan, päiväkotiryhmiä suurennetaan ja lasten subjektiivista päivähoito-oikeutta rajataan. Samalla hallitus aikoo pakkolainsäädännön avulla heikentää erityisesti naisvaltaisten alojen työehtoja. SAK pelkää, että hallituksen päätökset voivat johtaa siihen, että naiset jättäytyvät yhä enemmän työelämän ulkopuolelle.

Hallitus kertoi torstaina, että eläkeläisten asumistuesta säästetään aiemmin suunnitellun 90 miljoonan sijaan 60 miljoonaa euroa. Toimeentulotukeen tulee indeksisuoja ja toimeentulotuen maksatus siirretään Kelalle. Työn verotus kevenee ensi vuonna pieni- ja keskituloisilla. Yle-vero huojenee niin, ettei se koske jatkossa alle 10 300 euroa vuodessa tienaavia.

Hallituksen tiistaina esittelemät leikkausaikeet ovat saaneet valtaisaa kritiikkiä. Sipilän mukaan hallitus ei leiki tulella, vaan haluaa kasvattaa säästöpaketillaan työllisyyttä. Hänen mukaansa odotettavissa on kymmeniä tuhansia uusia työpaikkoja.

- Olen saanut jo palautetta siitä, että nyt uskaltaa tehdä investointeja, Sipilä kertoi.

SAK kritisoi hallituksen kasvupolitiikan olevan kuin hevostalouden aikakaudelta.

- Hallitus leikkaa elinkeinopolitiikan vaikuttavimmista asioista, kuten koulutuksesta ja innovaatiotoiminnasta, sekä siirtää liikennerahoja kasvukeskuksista maaseudulle. Pisararataan varatut rahat siirretään kärkihankkeiden rahoittamiseen, muun muassa maatalouden tuettuihin investointeihin, Koski hämmästelee.

Valtion menot vähenevät talousarvion mukaan ensi vuonna 800 miljoonaa euroa. Budjetti on suuruudeltaan 54,1 miljardia euroa. Velka kasvaa 5 miljardia euroa vuodessa.