Uutinen - 10.09.2015 klo 11.15

Jäsenvirta PAMiin tuplaantui – hallituksen leikkausaikeet suututtavat

Liittymismäärä PAMiin on yli kaksinkertaistunut sen jälkeen, kun maan hallitus kertoi tiistaina suunnitelmistaan. Päiväkohtainen jäsenvirta on ollut huomattavasti suurempaa kuin se tavallisesti on vastaavaan aikaan, PAMin järjestöpäällikkö Heidi Lehikoinen kertoo.

- Jäsenpalautteista huomaa, että porukka on todella vihaista. Hallituksen ratkaisut ja tapa toimia herättävät tunteita kentällä ja saavat ihmiset aktivoitumaan. Taistelunhalua löytyy, Lehikoinen kuvailee.

Hän viittaa esimerkiksi keskiviikon ulosmarssiin Kotkan Prismassa. Lisäksi palvelualojen työntekijät ovat aktivoineet sosiaalisessa mediassa.

- Tässä tilanteessa on tärkeää, että työntekijät osoittavat voimaa ja aktiivisuutta, Lehikoinen sanoo.

Hallitus haluaa muun muassa pienentää sunnuntailisää ja ylityökorvauksia, tehdä ensimmäisestä sairauspäivästä ja arkipyhistä palkattomia ja rajoittaa vuosiloman pituuden 30 päivään. Laskelmien mukaan heikennykset alentaisivat palvelualojen työntekijän ansioita 4-6 prosenttia, joka on noin 1 500 euroa vuodessa.