Uutinen - 15.10.2015 klo 14.44

Lounasetu lisää työllisyyttä ja verotuloja

Edun poistamisen vaikuttaisi ennen kaikkea ravintoloiden kokopäiväisiin työntekijöihin, Oxford Researchin tekemässä selvityksessä arvioidaan. Lounasetuun ei olla kajoamassa, vakuuttaa oikeus- ja työministeri Jari Lindström.

Verotuettu lounasruokailu lisää ravintola-alan kokonaiskysyntää noin 67 miljoonaa, ilmenee Oxford Researchin tekemästä selvityksestä. Veroedusta koituu verottajalle noin 17 miljoonan euron vuosittaiset menetykset, mutta se korvautuu ravintolatoiminnan työllisyysvaikutuksen ansiosta.

Lounassetelitoimittaja Edenred Finlandin tilaama selvitys julkistettiin tänään torstaina Helsingissä.

- Verotuettu lounasruokailu tuo merkittävän lisän ravintola-alan kokonaiskysyntään, ja jos se poistettaisiin, se vaikuttaisi negatiivisesti muun muassa alan työllisyyteen, selvitystä esitellyt Oxford Research Oy:n toimitusjohtaja Arttu Vainio (kuvassa) kertoi julkistustilaisuudessa.

Veroedun poistamisen vaikuttaisi ennen kaikkea ravintoloiden kokopäiväisiin työntekijöihin, jotka niiden toiminnasta päiväsaikaan pääosin vastaavat, selvityksessä arvioidaan.

Oikeus- ja työministeri Jari Lindström vakuutti tilaisuudessa, ettei lounasedusta luopuminen ole maan hallituksen agendalla.

Vaikutus: 34 000 lounasta päivässä

Ravintola-ala työllistää liikevaihtoonsa nähden suuren määrän työntekijöitä. Selvityksessä arvioidaan, että alihankkijoineen ja tavarantoimittajineen ravintola-ala työllistää hieman yli 1 000 työntekijää enemmän kuin ilman lounasetua. Verotuki lisää lounaiden määrää noin 34 000 kappaleella päivittäin.

Laskelmien mukaan veroetu kasvattaa julkisen sektorin verotuloja noin 12 miljoonan euron arvosta ja vähentää työttömyyden aiheuttamia kustannuksia noin 13,1 miljoonaa euroa. Lounasedun nettovaikutus on laskelmien perusteella noin 8 miljoonaa euroa positiivinen.

Työpäivän aikana nautittu lounas parantaa useiden tutkimusten mukaan myös työntekijöiden tuottavuutta, työhyvinvointia, terveyttä ja työturvallisuutta. Tämänkaltaisia vaikutuksia on kuitenkin vaikea mitata euroissa.

Oxford Reserachin tekemä selvitys julkistettiin torstaina 15.10. Palvelualojen ammattiliitto PAMin, Matkailu- ja Ravintolapalvelut Mara ry:n ja Edenred Finlandin seminaarissa.

Raportti löytyy kokonaisuudessaan täältä