Uutinen - 02.10.2015 klo 10.52

PAMin Selin: Eurooppa on saatava kollektiivisen neuvottelun tielle

EAY:n edustajakokous kokosi 43 miljoonan työntekijän edustajat Pariisiin (kuva: etuc.org)

Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön EAY:n edustajakokous on tällä viikolla koonnut 43 miljoonan työntekijän edustajat Pariisiin. Mukana olivat kokousedustajat SAK:sta, STTK:sta ja Akavasta. Suomen tilanne tuli esiin useassa eri puheenvuorossa.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin ja Palvelualojen maailmanliitto UNI Globalin Unionin puheenjohtaja Ann Selin oli mukana yhtenä SAK:n kuudesta edustajasta. Selin kertoi puheenvuorossaan, miten pari viikkoa sitten suomalaiset ammattiliitot alkoivat saada solidaarisuusviestejä kehittyvistä maista. Viestejä tuli esimerkiksi Paraguaysta, Nepalista, Indonesiasta, Ghanasta ja Kolumbiasta sekä lukuisista muista maista.

- Suomi, pohjoismainen hyvinvointivaltio, oli aiemmin tukenut näitä maita ja kertonut niille vahvasta työmarkkinalainsäädännöstään ja ay-oikeuksistaan. Yhtäkkiä hallituksen aikeiden vuoksi Suomesta tulikin maa, joka tarvitsi tukea.

Suomi ei ole ainoa maa, joka joutuu kokemaan vastaavaa. Selinin mukaan on ennemminkin valtavirtaa, että eri maiden hallitukset pyrkivät heikentämään ammattiliittoja vetoamalla taloudelliseen välttämättömyyteen.

Selin puhui myös Suomen hallituksen suunnitelmien aiheuttamasta jäsenvyörystä ammattiliittoihin. Esimerkiksi PAM sai parin viikon aikana nelinkertaisen määrän jäseniä verrattuna vastaavaan aikaan tavallisesti.

- Minusta tuntuu siltä, että ammattiliitoissa, työntekijöissä ja eurooppalaisissa on paljon uutta energiaa. Ihmisillä on vahva tarve kuulua johonkin ja puolustaa oikeuksiaan.

Selin toivookin, että Eurooppa saataisiin kestävälle ja reilulle tielle, jossa ammattiliitot ovat vahvoja ja jossa neuvotellaan kollektiivisesti.

Suomen tilanne tuli esiin myös muissa puheenvuoroissa. Kansainvälisen työjärjestön ILO:n pääjohtaja Guy Ryder kertoi noin vuosi sitten käydessään Suomessa olevansa suomalaisen neuvottelukulttuurin suuri ihailija. Nyt hän on joutunut hieman pettymään, sillä Ryder korosti puheessaan oikeutta neuvotella kollektiivisesti työehtosopimuksesta. Myös EAY:n pääsihteerin tehtävät jättävä Bernadette Ségol mainitsi suomalaisten palkansaajien järjestämän mielenosoituksen ja pyysi kokousväkeä antamaan aplodit suomalaisen ay-liikkeen tueksi.

EAY:n 13. edustajakokous alkoi tiistaina 29. syyskuuta ja päättyy tänään perjantaina.

Talous ja työttömyys heijastuivat EAY:n avauspuheisiin (SAK)

ILOn Ryder muistutti neuvotteluoikeuksista (SAK)