Uutinen - 27.11.2015 klo 14.48

PAM ei ole osallisena TeliaSoneran ulosmarssissa

Ammattiliitto Pro ilmoitti tänään perjantaina ulosmarssista, jotta se saisi oman luottamusmiehen TeliaSoneran alihankintayritys Teleperformanceen.

Teleperformancessa sovelletaan puhelinpalveluja ja yhteyskeskuksia koskevaa työehtosopimusta sekä TeliaSoneran toimeksiantojen osalta Ammattiliitto Pron työehtosopimusta.

Palvelualojen työnantajat Palta julkaisi tänään ulosmarssista tiedotteen. Siinä Palta toteaa, että ”kiista näyttää ammattiliittojen keskinäiseltä sapelinkalistelulta, jossa Pro pyrkii saamaan valtaa Palvelualojen ammattiliitto PAMilta”.

PAMin kaupan alan neuvottelupäällikkö Juha Ojala korostaa, että kyseessä on Ammattiliitto Pron ulosmarssi.

- Meillä ei ole Pron kanssa mitään ”sapelinkalastelua”, johon Palta viittaa. En ymmärrä, miksi he ovat sotkeneet PAMin asiaan.

PAM ja Pro ovat sopineet kirjallisesti puhelinpalveluja ja yhteyskeskuksia koskevan työehtosopimuksen soveltamisalasta.

- Meillä ei ole ollut ongelmia kyseisellä työpaikalla eikä ylipäätään alan sisällä sovellettavasta työehtosopimuksesta. Kiista on Pron ja Paltan välinen, joten ulosmarssi ei koske PAMin jäseniä. Sinänsä ymmärrämme huolen, jos luottamusmiehen valintaoikeuksia pyritään rajoittamaan missä tahansa työnantajaliiton taholta, Ojala toteaa.