Uutinen - 16.11.2015 klo 14.00

SOL Henkilöstöpalvelut hakusaartoon

Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallitus on asettanut SOL Henkilöstöpalvelut Oy:n hakusaartoon 16.11. klo 14.00 alkaen. Lisäksi SAK:n hallitus on päättänyt, että mikäli Posti käyttää vuokratyöntekijöitä PAU:n torstaina 19.11. alkavan työnseisauksen alaisten töiden tekemiseen, keskeyttää SAK neuvottelut yhteisestä työmarkkinaratkaisusta.

Saarrolla PAM tukee Posti- ja logistiikka-alan Unioni PAU:n työehtosopimusneuvotteluja sekä tuomitsee Posti Group Oyj:n ja SOL Henkilöstöpalvelut Oy:n toimenpiteet värvätä vuokratyöntekijöitä lakon alaiseen työhön.

PAMin hallitus on päättänyt hakusaarrosta, jotta työvoimatoimistot eivät välitä työvoimaa SOL Henkilöstöpalveluihin PAU:n julistaman lakon alaiseen työhön Postiin. Saarto mahdollistaa myös työttömän työnhakijan kieltäytymisen lakon alaisen työn vastaanottamisesta ilman seuraamuksia.

- Kehotamme työntekijöitä välttämään lakon alaisen työn tekemistä ja vetoamme työvoimaviranomaisiin, etteivät he välittäisi työvoimaa SOL:iin lakon alaiseen työhön Postiin, PAMin järjestöpäällikkö Heidi Lehikoinen selvittää.

Hakusaarto koskee kaikkia SOL Henkilöstöpalveluiden työtehtäviä ja käynnistyy maanantaina 16.11. klo 14.00. Se jatkuu, kunnes SOL Henkilöstöpalvelut peruu työvoiman välittämisen työtaistelun alaiseen työhön Postiin tai kun PAU ja Posti pääsevät neuvottelutulokseen.

Lisäksi SAK:n hallitus päätti ylimääräisessä kokouksessaan maanantaina, että mikäli Posti käyttää vuokratyöntekijöitä Posti- ja logistiikka-alan unionin torstaina 19. marraskuuta alkavan työnseisauksen alaisten töiden tekemiseen, keskeyttää SAK neuvottelut yhteisestä työmarkkinaratkaisusta. SAK on valmis jatkamaan neuvotteluja vasta, kun Posti lopettaa vuokratyöyritysten käytön lakon murtamiseen.

- Se, että työnantaja pyrkii estämään työntekijöiden laillista oikeutta lakkoilemiseen, sotii kaikkia PAMin ja ay-liikkeen periaatteita vastaan. Sitä ei yksinkertaisesti voida hyväksyä, Lehikoinen sanoo.

PAM on ilmoittanut hakusaarrosta SOL Henkilöstöpalvelut Oy:lle, valtakunnansovittelijalle, työ- ja elinkeinotoimistoille sekä Henkilöstöpalveluyritysten Liito HPL ry:lle.

Lehikoinen kertoo, että saartoa on käytetty PAMissa harvoin. Aiemmin PAM on laittanut saartoon mm. kiinteistönhuoltoyrityksiä.

Katso myös:

SOL rikkoo kansainvälisiä sopimuksia

Lakon alaista työtä ei tule tehdä