Uutinen - 25.11.2015 klo 14.48

Työnantajien EK muutti sääntöjään: Keskitettyjä ratkaisuja ei enää tehdä

Matti Alahuhta ilmoitti tupojen olevan historiaa. Kuva: EK

Elinkeinoelämän keskusliitto EK aikoo lopettaa keskitettyjen tes-ratkaisujen neuvottelemisen. Nyt käynnissä olevat ns. yhteiskuntasopimusneuvottelut EK aikoo kuitenkin käydä loppuun.

Työnantajien keskusjärjestö Elinkeinoelämän keskusliitto EK ilmoitti keskiviikkona, että se aikoo haudata vuosikymmeniä kestäneen perinteen keskitetyistä työmarkkinaratkaisuista: järjestö muuttaa sääntöjään niin, ettei se enää neuvottele keskitetyistä ratkaisuista. Neuvottelut palkoista ja muista työehdoista käydään siis jatkossa alakohtaisesti, kuten ajoittain on aiemminkin tehty, jos keskitettyä ratkaisua ei syystä tai toisesta ole syntynyt.

EK ilmoitti, että sen tavoitteena on "lisätä määrätietoisesti yrityksissä tapahtuvaa paikallista sopimista, jota toimialaliitot tukevat". Tällaisella "ketteryydellä" se haluaisi lisätä suomalaisen työn tuottavuutta.

– Totesin viime keväänä liittomme kevätkokouspuheessani, että emme tee enää jatkossa keskitettyjä tulopoliittisia ratkaisuja. Tämän linjauksen olimme tehneet jo keväällä 2013 uudessa strategiassamme. Seuraavana luonnollisena askeleena oli EK:n sääntöjen muuttaminen siten, että EK ei enää viimeistään huhtikuun lopun 2016 jälkeen tee tällaisia sopimuksia, EK:n puheenjohtaja Matti Alahuhta sanoi keskiviikkona järjestön seminaarissa.

Parhaillaan käynnissä olevat laajat neuvottelut ns. yhteiskuntasopimuksesta, eli vaihtoehdoista maan hallituksen pakkolaeille, EK aikoo kuitenkin käydä loppuun.

Alahuhdan lausunnon perusteella työnantajat eivät kuitenkaan halua palkoista ja työehdoista sovittavan jatkossakaan täysin vapaasti, vaan EK aikoo koordinoida työnantajajärjestöjen linjauksia ja haluaa vientialojen määrittävän palkankorotuslinjan.

Työntekijöiden keskusjärjestöistä SAK moitti EK:ta siitä, että yhdestä mahdollisesta työmarkkinoiden työkalusta luovuttaisiin.

– Globaalissa taloudessa toimiva Suomi tarvitsee keskitettyä, liittokohtaista ja paikallista sopimista kulloisenkin tarpeen ja muutoksen mukaan, SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly kommentoi tiedotteessa.

– EK:n muutos työmarkkinasopijasta koordinoijaksi heikentää työmarkkinapolitiikan ja talouden yhteensovittamista, hän lisäsi.

Kirjoittanut: Tuomas Lehto