Uutinen - 17.11.2015 klo 14.02

UNI Global Union vastustaa jyrkästi Suomen hallituksen pakkolakiesityksiä

Palvelualojen maailmanliitto UNI on ”syvästi huolissaan” Suomen hallituksen säästöohjelmasta ja hallituksen tavasta toimia neuvottelematta työmarkkinaosapuolten kanssa. UNIn hallitus kertoo asiasta kannanotossaan.

Suomen hallituksen pakkolakiesitykset ovat UNIn mukaan hämmentäviä, eikä niiden oletetuista vaikutuksista maan kilpailukyvyn kohentamiseksi ole varmuutta. Osaa esityksistä on jo muutettu ja osa vedetty kokonaan pois.

”Suomen työmarkkinamalli on palvellut maata hyvin yli puoli vuosisataa, ja se on ollut esimerkki muulle maailmalle. Hallituksen aikomus hyökätä sitä vastaan rajoittamalla työmarkkinajärjestöjen oikeutta solmia omat sopimuksensa on ennenkuulumaton, niin kansallisesti kuin kansainvälisesti”, UNIn hallitus toteaa.

UNIn mukaan kestäviin ratkaisuihin tarvitaan neuvotteluja ja sopimuksia, ei kovia ja yksipuolisia toimia. Suomen hallitus vahingoittaa järjestäytymisvapautta ja rajoittaa osapuolten sopimusoikeutta käyttämällä pakkolainsäädäntöä ja sanelemalla työehtosopimusten sisältöjä.

”Tämä on suora hyökkäys Suomen perustuslakia ja ILO:n sopimuksia vastaan. Hallituksen ei pitäisi yksipuolisesti päättää alakohtaisten työehtosopimusten maksimiehdoista yhteiskunnassa, joka pohjautuu yhteiseen sopimiseen.”

Lue UNIn kannanotto täältä (englanniksi)

Mikä on Uni Global Union?