Uutinen - 03.12.2015 klo 15.02

Sipilän Jopo päätyi turkulaiskokille

Turkulainen Risto Mannonen tuli noutamaan Jopoa tyttöystävänsä Elina Ruuskasen kanssa. (Kuva: Pasi Leino)

Pääministeri Sipilän hylkäämä pyörä on löytänyt uuden kodin Turusta. Jopon voittaja on 25-vuotias kokki Risto Mannonen, joka osallistui kisaan lähes tietämättään.

PAM luovutti lokakuussa pääministeri Sipilälle palkinto-Jopon, koska hallituksen toimien ansiosta PAMiin liittyi syys-lokakuussa ennätysmäärä uusia jäseniä. Sipilä kuitenkin palautti pyörän jo seuraavana päivänä. PAM käynnisti sen seurauksena kilpailun, jossa jäsenet voivat voittaa pyörän hankkimalla jäsenen 14.10.–14.11.

Turkulainen Risto Mannonen tuli vastaanottamaan palkintonsa tänään torstaina PAMin Turun aluetoimistoon.

- Olihan se hienoa voittaa, ja samalla yllättävää. Kaverini oli littynyt PAMiin ja laittanut kaavakkeeseen nimeni suosittelijaksi. Olin sanonut hänelle, että kannattaa liittyä, kun hän aloitti alan työt, Mannonen kuvaa.

Mannonen ei tiennyt osallistuvansa Jopon arvontaan, vaikka oli huomannut netistä, että jokin kilpailu oli käynnissä. Hän ei ihmettele, ettei pääministeri ottanut vastaan palkintopyörää.

- On hienoa, että hän (Sipilä) on saanut ihmisiä mukaan liiton toimintaan. Kyllä lahjoista kieltäytymisen ymmärtää virkamiestoiminnassa, ne kun voidaan tulkita lahjuksiksi.

Raisiosta kotoisin oleva Mannonen työskentelee ravintolakokkina Myllyn kauppakeskuksen ravintolamaailmassa. Sitä ennen hän työskenteli eri ravintoloissa ja leipomoissa mm. vuokrafirman kautta. Turussa viitisen vuotta asunut Mannonen liittyi PAMiin vuosina 2013–2014, kun hän aloitti työskentelyn Myllyssä.

Mannonen asuu lähellä Turun keskustaa, ja pyöräiltyä tulee aina siihen asti, kun maassa ei ole lunta. Tänä talvena Turussa lumi on pysynyt maassa vain pari päivää, mikä on hyvä jopoilukauden kannalta. Uusi pyörä tulee muutenkin tarpeeseen.

- Tallissa minulla on vanha kunnostuskohde, kyllä uudelle varmasti on käyttöä. En ole kauheasti vielä ehtinyt töiltä tätä asiaa miettiä, mutta onhan tämä positiivinen yllätys näin joulun alla, voittaja toteaa.

PAM luovutti jäsenhankintajopon pääministeri Juha Sipilälle

Sipilä palautti jäsenhankintajoponsa – voita pyörä itsellesi!

Kirjoittanut: Annemari Anttila