Uutinen - 05.02.2016 klo 14.14

Säästöt uhkaavat ammatillista koulutusta

Ammatillinen koulutus on kovien säästöjen edessä. Kuva: iStockphoto

Hallitus säästää nuorten koulutustakuun romukoppaan, pelkää SAK.

SAK mielestä on riski, että valtavat säästöt heikentävät juuri peruskoulunsa päättäneiden nuorten mahdollisuutta päästä opiskelemaan.

Tällä hetkellä 20-29-vuotiaista 110 000 on vailla peruskoulun jälkeistä tutkintoa. Heitä varten on olemassa koulutustakuu, johon hallitus on sitoutunut. Koulutustakuun tavoitteena on, että vuosikymmenen loppuun mennessä 90 prosentilla 20-24-vuotiaista on peruskoulun jälkeinen tutkinto. Mutta hallitus aikoo ohjelmansa mukaan säästää ensi vuodesta lähtien 190 miljoonan euron verran ammatillisesta koulutuksesta.

Hallitus perustelee leikkauksia koulutuksen uudistamisella. Ammatillisen koulutuksen suuruudistus on kuitenkin tulossa vasta 2018 alusta.

SAK arvioi, että säästöt ammatillisessa koulutuksessa johtavat pulaan aloituspaikoista. Oppilaitokset saattavat myös lakkauttaa kokonaisia koulutuslinjoja, joihin nuoret eivät alan hyvistä työmahdollisuuksista huolimatta hakeudu.

Kirjoittanut: Tiina Ritala