Uutinen - 26.04.2016 klo 13.06

Finnwatch: Työolojen sertifiointi- ja auditointijärjestelmissä on puutteita

Työoloihin ja ihmisoikeuksiin keskittyneet sertifioinnit ja auditoinnit toimivat vaihtelevasti, kertoo tänään julkistettu raportti.

SA8000, BSCI, FLA, BCI ja Reilu kauppa jne. Työoloihin keskittyneitä auditointi- ja sertifiointijärjestelmiä on nykyään joka lähtöön. Kuluttaja bongaa pätevän oloisen sertifioinnin ja toivoo, että tuote on valmistettu plantaasilla tai tehtaalla säällisissä oloissa riittävällä palkalla. Todellisuudessa kuluttajilla on olemattomat mahdollisuudet arvioida järjestelmiä, kertoo Finnwatchin raportti. Kaikkiaan erilaisia vastuullisuusstandardeja on käytössä yli 170. Niistä on tullut miljardibisnes.

– Markkinoille on tullut myös helppoheikkejä, jotka myöntävät vastuullisuussertifikaatteja heppoisin perustein, Finnwatchin tutkija Anu Kultalahti sanoo tiedotteessa

Palkalla elettävä -periaate ei toteudu

Työoloihin ja ihmisoikeuksiin keskittyviä auditointi- ja sertifikointijärjestelmiä on pitkään arvosteltu siitä, että ne ohittavat työntekijöiden näkemykset. Samaa kertoo raportti. Työelämän oikeuksien toteutuminen pitkällä aikavälillä on yhä ratkaisematta. Elämiseen riittävä palkka tai työntekijöiden järjestäytymisoikeus eivät toteudu.

–- Vain harvat järjestelmät seuraavat pitkän aikavälin vaikutuksia työntekijöiden oikeuksiin, Kultalahti sanoo.

Puutteita on myös läpinäkyvyydessä ja kriteerien laadussa. Auditointia toteuttavien yritysten keskinäinen kilpailu tuo paineen alentaa kustannuksia, mikä voi raportin mukaan johtaa huonosti suunniteltuihin auditointeihin. Vain harvoja auditointeja on muokattu maakohtaisiksi niin, että niissä huomioidaan paikallistason ihmisoikeusriskit.

Finnwatchin raportti vertaili 16 sosiaalisen vastuullisuuden sertifiointi- ja auditointijärjestelmää, joita suomalaisyritykset käyttävät alihankkijoidensa toimintatapoja selvittääkseen. Parhaiten raportin vertailussa selvisi Reilu kauppa -sertifiointi, heikoimmin mehuteollisuuden etujärjestön SFG:n kehittämä valvontajärjestelmä.

Raportti listaa lopussa suosituksensa siitä, miten tilannetta saataisiin kohennettua. Finnwatch on globalisaation vaikutuksia tutkiva kansalaisjärjestö.

Kirjoittanut: Marja Ikkala